Trångt i kistan

Trångt i kistan Köp filmen på CDON

Handling: Kaos blir efterföljden när en man försöker avslöja en mörk hemlighet kring en nyligen avliden patriark i en dysfunktionell brittisk familj.

Regissör: Frank Oz
Daisy Donovan
Rupert Graves
Peter Dinklage

Copyright Scanbox

Galen och fantastiskt underhållande komedi. Lysande skådespel av samtliga och en bunt underbara karaktärer - jag fastnar allra mest för Peter, Robert och Troy, som spelas av den snygge och makalöst duktige Kris Marshall från Love Actually (2003). Jag vred mig och skrattade så jag grät under praktiskt taget hela filmen, och det gjorde alla andra i biosalongen också. Filmen är fullspäckad med så många vansinnigt roliga scener och repliker att jag inte ens vet var jag ska börja.

För att en sådan här historia verkligen ska funka kan man dock tvingas tumma lite på kvaliteten. Det blir smått krystat av och till, logiken är inte alltid på topp och filmens enda egentliga syfte är att underhålla. Det gör den dock väldigt bra. Alla filmer behöver trots allt inte behandla livet, döden och allting mittemellan - ibland är det underbart att bara få skratta så tårarna rinner. Det blir en något svag fyra till denna rulle som helt klart är en av de bästa komedier jag sett.
"You can't fight what we had together."
"Justin, it was one night. It was a massive mistake. I was drunk out of my mind. You could have been a donkey!"

Klart sevärd medelbra brittisk humor, bitvis riktigt rolig men utan att man skrattar allt för mycket, stark 3a.

Bubben

Trångt i kistan hinner ge många skratt på en och en halv timma. Tycker man om den typiska lite sjuka engelska humorn så är filmen ett måste. Ger den mer än gärna 4ra i betyg.

En -3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: From director Frank Oz comes the story of a family that puts the F U in funeral. / Last rites... and wrongs.

Detta är en helt ok liten komisk film som stundtals, mer sällan, är riktigt rolig, men säkerligen än mer rolig för fans av brittiska filmer generellt. Då är Alan Tudyk roligast som påtänd gäst (av misstag) på begravningen.
Helt ok skådespel av samtliga för kontexten. Det är trovärdigt. Dessutom gör det ju inget för oss grabbar att både Keeley Hawes * som Jane och Daisy Donovan som Martha är riktigt snygga (!).
Lagom längd. Nej, detta är för min smak inte tillräckligt bra för att se om flera gånger. Då hade manuset kunnat finslipas ännu mer. Detta kan och vill man kanske se om, men bara nån enstaka gång. Filmen går inte in på några topplistor direkt, i filmhistorien.

Trivia: Filmed in seven weeks. / The actors who played married couple, Daniel ('Matthew MacFadyen' = Mr Darcy from Pride & Predudice) and Jane (Keeley Hawes), are husband and wife in real life.

Underhållande film som bjöd på lite skratt då och då. Sevärd.

Va väldigt skeptisk till den här filmen innan jag såg den, brittisk humor brukar ju inte direkt va så bra enligt mig. Men blev glatt överaskad, va en rolig film som bjöd på många skratt. Får en svag 4:a

MaliciousDelight

En mycket rolig film! Hade inte alls höga förväntingar, men överraskades verkligen. Kanske lite överdriven ibland.. men det mesta var roligt, och skådespelarna och manuset var mycket bra.
Kunde dock gjort filmen lite roligare av en del händelser, men den var ändå väldigt bra. En stabil 3:a!

Den här filmen var kul. Det känns som en ganska genomsnittlig komedi, men den sticker ändå ut eftersom det inte är så många komedier som har begravningstema. Jag hade andra förväntningar om handlingen innan jag såg filmen, men den rullade ändå på rätt så bra tycker jag.

Biopremiär: 2007-09-21

Death at a Funeral (2010)