Noah's Ark

Noah's Ark Köp filmen på CDON
1,0

Handling: I sista stund lyckas Noak och hans familj fly Sodom. Bakom dem förintar guds vrede syndarnas stad i eld och aska. Knappt har familjen hunnit inrätta sig på sin tillflyktsort när Herren varslar om en långt värre katastrof. Tillsammans med sina tre söner bygger Noak en jättelik ark, allt enligt gudomligt direktiv. Hånskratten från grannarna tystnar när de första regndropparna förbyts i ett mäktigt skyfall. Himlarna öppnar sig för att en gång för alla tvätta världen fri från synd, och Noaks resa mot en ny, okänd värld har bara börjat.

År: 1999
Carol Kane
Mark Bazeley
Alexis Denisof
Sonya Walger

Jag har alltid funnit Bibeln mycket fascinerande och otåligt väntat på filmatiseringar av den. Därför blev jag väldigt ivrig när jag hittade den här filmen och gick genast hem för att kolla in den. Jösses vad besviken jag blev! Jag som alltid har hävdat att Bibeln kan filmatiseras bara man visar historien och innebörden respekt kan inte uppskatta detta alls. Historien om Noak har stympats och bearbetats så till den grad att meningen och budskapet med berättelsen går förlorad. Här har man gjort om alltsammans till ett tvättäkta actionäventyr med en rad skumma, ologiska och rent ut sagt idiotiska ingredienser. F. Murray Abraham är riktigt skön som Lot, och Jon Voight och Mary Steenburgen är bra de med. Resten av gänget ger jag inte mycket för. Skrämmande fula effekter - jag finner det otroligt att den här filmen spelades in 2001. Visst bjuder filmen på lite humor och till och med lite rysningar - i en scen dansar Steenburgen omkring på däck, blek som ett spöke med blodröda läppar och en kniv i högsta hugg och skrämmer mig faktiskt från vettet. Den scenen kommer jag sent glömma. Men trots dessa minimala förmildrande faktorer kommer Noah's Ark långtifrån upp till en tvåa. En dum, respektlös och framför allt onödig film som aldrig borde ha gjorts.

Maria, Jesu mor (1999)
Begynnelsen (2000)