I Am Legend

I Am Legend Köp filmen på CDON

Handling: 2006 utvecklades KV-viruset i ett New York-labb, men det muterade okontrollerat, spreds, och förvandlade människorna till blodtörstiga varelser. Tre år senare upptäcker forskaren Neville, som suttit i karantän och jobbat på ett botemedel, att han verkar vara den sista oinfekterade människan kvar.

Regissör: Francis Lawrence

Alice Braga
Paradox Pollack
Charlie Tahan

Copyright Sandrew Metronome

Det här är en oerhört dystopiskt snygg film som gör att det går rysningar i kroppen när man ser det övergivna New York. Har dessutom en tilltalande bakgrundsstory som jag dock skulle vilja se mer av. Will Smith är skicklig i huvudrollen och känns helt klart trovärdig. Det blir dock sämre när de infekterade människorna gör entré. När ska man lära sig att CGI-människor aldrig blir lika läskiga som riktiga skådespelare? De känns alldeles för överdrivna och onaturliga. Dessutom är slutet hopplöst klichéaktigt och gjorde att jag började vrida på mig. Börjar nästan som en femma, men sedan dalar det ju längre det går. En trea får summera filmen.

Filmen är inledningsvis mystisk, intressant och välgjord. Ett öde New York med endast Will Smith och hans hund är snyggt och likaså är tillbakablickarna välgjorda.

Men när så "de andra" vaknar till liv blir man nästan mörkrädd (!) då dataanimeringen är sämre (?) än dataspelsgrafik. Nästan pinsamt när man gör en sån här film att inte kunna bjuda på bättre. Varför man istället inte väljer att inte visa något, men antyda på (som t.ex. Alien lyckas så bra med), förstår jag inte. Då hade detta kunnat bli riktigt bra (med bra dataanimering).

Filmen tappade rejält under andra halvan. Ja, förutom att dataanimeringarna förstörde redan innan dess. Filmen hade kunnat rädda ansiktet med ett bra slut, men inte ens det kan den bjuda på. Will Smith håller i princip på egen hand upp filmen med sitt skådespeleri.

Som många redan har sagt är fotot och miljöerna i I Am Legend utomordentligt snygga. Riktigt spännande scener av en ödelagd storstad, och soundtracket är också bra. Will Smith gör mycket bra ifrån sig i huvudrollen, och det är mycket fascinerande att se hur hans isolation i längden blir ett gissel. Detta blir plågsamt uppenbart då han i tårar bönfaller en skyltdocka i videobutiken att hälsa på honom. Jag kan nästan se Robert drivas över gränsen till vansinne.

Med detta i åtanke, och den lovande inledningen som helhet, blir monstren en stor besvikelse. De är fula som stryk - och då menar jag effektmässigt - och för tankarna till mardrömsvarelsen i Boogeyman (2005) och Imhotep i Mumien (2001). Historien haltar på några punkter då den är smått oklar, och Roberts handlingar är inte alltid uppenbara. Väl hastig avrundning som känns desperat och filmen är småtrist i vissa skeden.
"Why did you whine like that? Why didn't you just eat your vegetables? Okay, here's the deal. You're gonna eat twice as much vegetables tomorrow. Deal?"

Ajice

En del saker som jag kan tycka är lite ogenomtänkta eller att det är lite lösa trådar (Ni som INTE SETT FILMEN borde intre läsa detta för jag nämner sånt som händer i filmen):

T.ex, hur kan elen funka? Det har gått tre år sedan de utrymde staden men ändå är el inget problem, konstigt?

Hur har han lyckats (helt själv) både Barrkera huset och skaffa ett så komplett labb, fanns det där redan innan katastrofen?
Hur kommer det sig att han lyckas mucka med den ända smittade som har något uns av mänsklig intelligens? hur kommer det sig att den lite smartare smittade killen kan ge order och styra över de andra i ett slags krig mot honom? Lite väl flippat eller?

Annars är det en sjukt sevärd film :)

Sandraaa

En bra och spännande film.
En stark 4

Tycker faktiskt att kritikerna var väl hårda mot denna solida film som inte riktigt höjer sig till de högre betygen.

Sweet_Jenny

Mycket bra film. Hjälte filmer tycker jag om. Sevärd! Kommer inte ihåg så mycket av den, men jag kommer ihåg att jag tyckte den var bra.

Desperat

Flera av mina vänner hade rekomenderat den här filmen, och eftersom att jag är skeptisk till mina kompisars filmsmak så trodde jag verkligen inte att jag skulle gilla den. Med tanke på vilken genre filmen tillhörde och vem som spelade huvudrollen så var det nära att jag struntade i att se filmen överhuvudtaget. Men jag blev överbevisad. Will Smith kan skådespela, action är bra och min kompisar har inte fruktansvärd filmsmak. Hela min värld vändes upp och ner!

Skämt åsido: det är en bra film som dom flesta bör kunna uppskatta. Den enda nackdelen jag kan komma på är att den var lite för seg ibland.

Bubben

En annorlunda action/sci Fi film. Will Smith spelar riktigt bra. Det var bara slutet som jag inte riktigt kunde smälta.

crack_of_dawn

Okej, så jag såg inte riktigt början, men ska storyn inte trappas upp ju längre filmen rullar?... Nja. Inget jag ser om.

Biopremiär: 2008-01-25