Medan vi faller

Medan vi faller Köp filmen på CDON

Handling: Vi följer under ett dygn tre killars färd mot undergången i Paris förorter. Aktuella ämnen som som kriminalitet, våld och arbetslöshet tas upp med en knivskarp skärpa av de unga filmarna.

År: 1995
Nabil Ben Mhamed
Benoît Magimel
Medard Niang

kalles

Otroligt stark fyra, en suverän skildring av det vackra Paris förfall sett genom tre myndighetshatande unga killars ögon..
Vackert skådespeleri och stiligt och genialiskt fotoarbete.. Kul att se se att kameramannen vågar jobba mycket med djup och svartvit..

Skulle kunna tro att Kassovitz var inspirerad av Spike Lee's "Do the Right Thing" när han gjorde filmen, som faktiskt påminner lite om "Guds Stad"..

Fransk socialrealism när den är som bäst. Lika aktuell då som nu. Tendenserna till uppgivenheten och destruktivismen ser vi hemma i våra förorter också (typ Rosengård & Vårby). Det är ett realistiskt och naket porträtt som man bjuds på. Killarna i filmen ser ingen framtid och gräver en allt djupare grop för sig själva ju längre filmen lider...

Riktigt bra skådespeleri gör att filmen höjs ett snäpp. Samtidigt är det svartvita fotot elegant och tekniskt bra. Kanske inte så bra som jag hade hoppats på, men ändå en bra film värd sitt rykte.

En omskakande och mycket realistisk skildring hur det kan se ut i våra utsatta förorter. Vincent Cassels imitation av Robert De Niro i "Taxi Driver" var riktigt skön!

Det här är en socialrealistisk film av Mathieu Kassovitz som numera gör betydligt mer lättsmälta saker i Hollywood. Oerhört välspelat och trovärdigt och rent filmtekniskt har jag absolut inget att invända emot. Däremot finns det inget i filmen som riktigt griper tag i mig och de riktiga sympatierna med huvudkaraktärerna uteblir. Älskar dock toalettscenen som känns klassisk och som faktiskt bjuder på lite skratt. Gillar man genren så ska man absolut se det här, men jag konstaterar att det blir för träigt för egen del.

En - 3 inom sin egen genre (socialrealism mer än drama/kriminal?) & som film.

Tagline: Three Young Friends... One Last Chance.

En film som är helt ok - definitivt överskattad. 20070701 ligger filmen på plats 241/250 på IMDb-listan, vilket är orättvist då d finns flera andra som bättre förtjänar en plats bland världens bästa filmer (t ex Krigarens Själ). Rätt bra skådespeleri (dock ej så djupa porträtt), men framförallt häftigt s/v foto. En film att se typ 1 gång, max 2, i sitt liv då den är dels mörk, dels ej behövs se om (ej underhållningsnjutning). Tyvärr är det så där i Paris förorter som filmen visar (har vänner som bor där). Sista 5 minutrarna höjer filmen rätt mkt. Bra musik (soundtrack) & rätt snygga menyer på DVD:n. Ett snyggt omslag/plansch, även om den är lite missvisande (den m mörkhyade Huberts ögon argt tittande högst upp).

Trivia: Director Cameo: [Mattieu Kassovitz] the skinhead that gets beaten up by Vinz, Hubert and Said. / When the three characters are looking for Asterix (in some English versions Snoopy), one of the doorbell names is "Cassell" (as in the actor Vincent Cassell - Vinz).

kalles

Filmen är svartvit