Döda poeters sällskap

Döda poeters sällskap  Köp filmen på CDON
3,6

Handling: En anrik men förstelnad privatskola. Benhård disciplin. Regler, regler, regler. Och att göra som man alltid gjort. Det tror man på. Att lita på elevernas egna viljor, känslor och passioner. Den tanken har ingen tänkt. Men så plötsligt. Engelskläraren John Keating kommer till skolan. Han inspirerar eleverna. Ger dem mod. Får dem att börja ana vad livet skulle kunna vara. Samtidigt som motkrafterna mobiliserar...

År: 1989
Leon Pownall
George Martin
Joe Aufiery

Savannah

En underbar film som ger full valuta för pengarna. Första gången jag såg den (har nu sett den ett stort antal gånger) "släpade" min far med mig till bion, trots att jag kände att jag borde plugga inför matteprovet dagen efter istället - behöver jag säga att prioriteringen min far gjorde var den rätta? En fullkomligt perfekt, inspirerande film med ytterst trovärdiga skådespelarfynd. Mig förändrade denna film i grunden och avgjorde också mitt karriärval.

Väldigt överskattad då jag bara finner slutet sevärt. Resterande delen av filmen är väldigt obehagligt fotat och ointressant. Tycker att dem hade alldeles för få etablerings samt totalbilder och alleles för mycket reaktion och halvbilder vilket gjorde det hela enormt frustrerande att kolla på. Med bättre regi samt foto skulle det kunna blivit en bra film med tanke på manuset.

Elisabet

På gränsen till en femma. (Hade jag betygsatt den timmen efter jag gick ut från bion, hade den fått tjugo).
När jag såg filmen för evigheter sedan, tyckte jag att den var den bästa nånsin. Och folk grät så det skvalade i salongen .. ! När jag ser om den många, många år senare, känns den för lång, ändå trollbinder den mig på nåt vis. Allt handlar om att våga stå för sina åsikter och att få vara den man är. Ethan Hawk spelar känslig ung pojke suveränt.
Se till att ha laddat upp med näsdukar.

Inte alls vad jag väntat mig. Trodde att Robin Williams skulle ha en mycket större roll än han hade. Nu kändes han som en biroll som dök upp ibland.

Sedan kändes det lite konstigt att precis alla elever på skolan verkade vara vänner. Satt bara och väntade på att mobbning eller annat bråk skulle starta.

Som helhet får denna en mycket svag 3:a.

Isabellet

Detta är liksom en såndär härlig "down to earth" film. Inte överproducerad som filmer ofta kan vara idag. Fångade mitt intresse större delen av filmen, vissa scener kunde vara en aning ointressanta. Slutscenen vägde helt klart upp hela filmen, får gåshud bara jag tänker på det.

Helt klart sevärd!!

bananasplit_96

En både upplyftande och sorglig film! Jag gillar sådana där "upprorsfilmer". Man rycks med, och vill verkligen att det ska gå bra för killarna. Tänk att ha en lärare som John Keating! Och filmen är inte alltför förutsägbar, vilket är mycket bra. Den här filmen kommer att bli en riktig klassiker så småningom, om den inte redan är det - vilket inte skulle förvåna mig.

martin88

En bra film med ganska högt underhållningsvärde. Överlag bra skådespelarinsatser och manuset är också starkt. Jag kan tycka att det vid ett antal tillfällen blir lite väl löjligt, vilket sänker helhetsintrycket. Totalt sett är det en bra film, som dock har en del brister (tycker exempelvis att fotot är ganska ryckigt) som gör att filmens betyg stannar vid en trea.

En av dom finaste filmer jag sett, filmen ska ses när man är på gråt/drama humör!

e_mange

Bra skådisar. Men inte så mycket till handlig, vet inte riktgt om jag gillade slutet med tanke på om jag inte vet om det varett sorligt eler glatt slut, men det var ju ialla fall realistiskt, det är ju lixom på 50talet och vad jag veten tid där man inte verkade ha så mycket egen vilja. och så skulle det ju inte blitt samma "lyckliga" slut om inte skolan fick reda på att han var död. hmm var den där texten begriplig?

Bättre än förväntat, titteln lät ju ej så jätte kul hehe. Får en svag 4:a