Abandoned, The

Abandoned, The Köp filmen på CDON

Handling: Marie, en adopterad kvinna från Amerika, åker till sitt hemland Ryssland efter att hon fått besked om att hennes biologiska mammas döda kropp har blivit funnen under bisarra omständigheter. Väl där får Marie reda på att hon ärvt föräldrarnas övergivna farm uppe i bergen. När hon åker upp till farmen träffar hon en mystisk man som säger sig vara hennes bror, en tvilling hon aldrig känt till. Tillsammans upptäcker de att farmen ruvar på hemska hemligheter till ett förflutet de båda sedan länge glömt

Regissör: Nacho Cerdà
Originaltitel: The Abandoned
Alternativ titel:Los Abandonados
Alternativ titel:Abandonnée
Ursprungsland: Spanien
Längd: 01:34, 01:36 (Kanada)
Ingår i tema: Spöken

Anastasia Hille
Karel Roden
Valentin Ganev
Paraskeva Djukelova
Carlos Reig-Plaza

3- för en film som i första halvan är så läskig att man knappt vågar titta. Obehagliga husscener. Andra halvan känns mindre läskig och man väntar mer på slutet. Jag gillar filmen för dess obehagliga skräckscener, men själva storyn blir lite för konstlad för att det ska nå hela vägen.
Mycket plus till miljön som ger kalla kårar.
Tyvärr når inte filmen hela vägen för en fyra. Slutet kunde gjorts bättre. Nu känns det nästan som att regisörren gör det enkelt för sig.

Elemental

The Abandoned börjar så bra. Ett övergivet hus mitt i natten, med massor av hemligheter. Många delar är riktigt skrämmande och det lovar gott. Tyvärr, tyvärr faller den ju längre den fortgår och slutar i ett magplask. Slutet var helt oväntat och hängde inte ihop med resten av filmen. Oförutsägbara filmslut brukar vara ett plus men inte i det här fallet. Tid som spolades tillbaka, platser som byttes ut mot varandra, det var helt enkelt rejält rörigt och man fick ingen riktig koppling. Synd att en rysare med så mycket potential förbrukas på fel sätt.

Halvt imponerad blev jag, dom hade lyckats riktigt bra med skrämsel effekterna. Dock så var filmen alldeles för seg.

Dan banan

Isande kall rysare som blir mardrömslik om du ser den ensam.
Fruktansvärt läskig, tillräckligt för att få ett starkt betyg.
Storyn retar jag mig på. Då den första halvan av filmen känns perfekt och resten av filmen planas ut rätt omärkvärdigt till en ointressant historia.

Skådespelarna får höga poäng, imponerande insatser som gör det hela snäppet mer övertygande.
Bra ljud och hyffsast foto.

Personligt tips.
Utan tvekan en av de bättre rysarna i dessa dagar.
Ännu en oslipad diamat ifrån Spanien.
Rekomenderas varmt om du vill utmana nerverna en kväll.
Trotts att storyn är lite hårdsmält och irriterande så är det en sjuhelvetes ruggig film.

Det här var ingen vidare bra film. Började faktiskt bra, men ju längre den höll på ju segare blev den. Absolut inget jag ser om. Får en svag tvåa av mig.

Tia

Gillade den här filmen. Intressant, skrämmande, den är en annorlunda film med ett vanligt koncept och sådär nervkittlande som man vill att en film skall vara. Gillar skådespelarinsatserna och det faktum att jag inte kände igån någon skådespelare sedan tidigare.

Trea av mig.