Rescue Dawn

Krig:

Rescue Dawn Köp filmen på CDON
Krig:

Handling: En sann historia som var hemligstämplad om en nordamerikansk stridspilots storslagna kamp för överlevnad efter att ha blivit nedskjuten under ett uppdrag över Laos under Vietnamkriget.

Regissör: Werner Herzog

Marshall Bell
Brad Carr
François Chau

Oskar_90

Jag har bara nyligen upptäckt Bale och har sett The Machinist, Rescue Dawn och 3:10 to Yuma. Han sticker verkligen ut ur mängden medelmåttiga skådisar i "amerikansk" film och klarar många varierande roller. I Rescue Dawn strålar han och påminner starkt om den riktige Dieter Dengler, som vi lärt känna i Herzogs tidigare film Little Dieter Needs to Fly (1997).

Även Herzog är för mig en hyfsat ny bekantskap och efter Aguirre och Fitzcarraldo var Rescue Dawn lite av en besvikelse. Men det är ändå en annorlunda film om krig. En mer realistisk skildring av krig skulle jag nog vilja påstå. Den utforskar en aspekt som enbart ett fåtal tidigare har gjort med framgång(Deer Hunter t ex). Tyvärr så känns Rescue Dawn inte alls som de förhållandevis tidiga Herzog-filmerna som jag har haft nöjet att se, men jag antar att en regissörs stil förändras med tiden den också..?

Efter att Dieter räddas blir det bara löjligt, men det gör inte så mycket för då kan man ju helt enkelt stänga av filmen en minut tidigare och tänka sig ett annat slut istället.

Allt som allt tycker jag att filmen visar en ofta förbisedd del av krig, och gör det på ett realistiskt och gripande vis. Det och Christian Bales skådespel gör den här filmen absolut sevärd!

Det är väldigt motvilligt jag ger filmen en stark trea, den borde hamnat på en fyra om det inte var för slutet. Efter "the rescue" så tappar filmen allt det där bästa och tappar mycket av det Herzog är så bra på, tyvärr. Men värt att poängtera är att Herzog möjligen är mästare på spela in djungelfilm. Bale är galant, verkar göra många vettiga val av roller med, värt att ha ögonen uppe för honom.

Ser alltid fram emot att se en Herzog film. Hade nog lite högre förväntningar av den här filmen p.g.a. Herzog, men även Bale. Storyn i sig är intressant men filmen får aldrig den här speciella lite flummiga Herzog-känslan även om det fanns en del moment som var typiskt Herzogiska. I sin helhet helt ok, men inte mer.

Intressant och spännande, men något småseg i mitten i fånglägret. Bale gör mycket av filmen. Herzogs regi märker jag inte mycket av. Detta ser man en gång.

En film jag blev positivt överraskad av. Den är mycket intressant, gripande och spännande. Tycker den på något sätt påminner lite om "Nyckeln till frihet"- inte illa alltså. Får en stabil fyra.

den här va en av det bästa vietnamkrigs filmer..riktigt bra skådispel av bale och zane

Djupare med starkare äkthetskänsla än andra krigsfilmer. Berör helt klart. Lysande agerat av samtliga. Mycket stark trea!

uncle_funk

Mycket stark film med Christian Bale i ännu en film där han gått ner några kilo, intressant med filmer om Vietnam kriget och deras fångläger. Manuset var helt suveränt och fotot var perfekt, kändes hård och brutal,kommer nog att hamna i DVD hyllan.

En film av Werner Herzog har man förstås höga förväntningar på och Rescue Dawn är knappast en besvikelse. Den är mycket välspelad och rätt så spännande. Lite trög ibland kanske men det funkar ändå. Bale är som vanligt superb.