Shoot 'Em Up

Shoot 'Em Up Köp filmen på CDON

Handling: På en sjaskig bakgata i skjuter Mr Smith – en attraktiv och farlig man – ihjäl tre beväpnade män samtidigt som han hjälper en kvinna som håller på att föda barn. Han försöker rädda kvinnan undan våldsmännen men misslyckas. När han jagat våldsmännen på flykten och försöker ta hand om det nyfödda barnet upptäcker han precis det som han inte vill upptäcka – ett kulhål i den nyblivna mammans huvud. Smith har ingen aning om vad som pågår, men han vittrar fara… Det han precis varit med om är bara början. Smith tar hand om det nyfödda barnet och beger sig till det godhjärtade fnasket DQ som hjälper honom att ta hand om barnet. Trots att DQ inte är säker på att hon kan lita på Smith ansluter hon sig till honom i jakten på hjärnan bakom attentatet mot den födande kvinnan. Jakten tar dem till en plats som är alldeles för vidrig för att man ens ska kunna föreställa sig den: i hjärtat av stan upptäcker Smith och DQ vad som bara kan kallas för en babyfabrik… Bland de rika och mäktiga i stan finns en marknad för benmärg och spädbarnen är de som ska leverera ”varan” som ”försäljarna” är i behov av.

Regissör: Michael Davis
Stephen McHattie
Ramona Pringle
Jane McLean

Copyright AB Svensk Filmindustri

Ganska härlig actionrulle som omfamnar alla actionklyschor och gör nåt kul av det.

Man ser tydliga influenser från Asien (t.ex. huvudhjältens passion för morötter - komisk egenskap) men tydligast av allt är inflytandet från John Woo och hans Hard Boiled som har en del likheter i humor och handling (t.ex. bebisen). Samtidigt så är filmen väldigt amerikansk på andra sätt. Jag stör mig främst på att man förlitar sig så mycket på CGI och klipper sönder fotot för mycket. Detta sänker stridskoreografin ganska rejält och därigenom filmen i helhet som enbart förlitar sig på action och humor.

Totalt sett så är detta inte en dussinrulle, men den är inte tillräckligt unik för att bli ihågkommen. Töm och glöm.

Ful och överdramatiserad actionfilm. Clive Owen, Monica Bellucci och Paul Giamatti gör tvivelaktiga insatser och Giamatti känns dessutom helt fel i sin roll. Owens karaktär är väldigt underlig - i öppningsscenen då en gravid kvinna förföljs av en man med pistol chillar han på en busshållplats och käkar morot utan att röra en min. Klyschig och osympatisk hjälte som under de många actionscenerna beter sig som en fjant. Det där med morötterna förvirrar mig verkligen. Karln tar en orörd morot, biter av toppen - och nästa gång tar han ytterligare en ny som kommer från ingenstans. Vad gör han med alla resterna? Extremt långsökt intrig och ofta så ologisk att jag tar mig för pannan och stönar i plågor. Soundtracket är uselt. Dock måste jag ändå kommentera alla okonventionella skjutpositioner - mitt under älskogen, medan han förlöser ett barn - snubben skjuter till och med sönder navelsträngen. Han hade kanske ingen steriliserad sax på sig, men i alla fall.
"You know why a gun is better than a wife? You can put a silencer on a gun."

Zirgo

Ehm, just det, man kanske ska skriva något om denna filmen,, men just nu efter att ha sett den känns det som att ord är rättså överflödiga. Just så kändes det igenom hela filmen. Varför tala när man kan låta pistolerna skjuta istället. Utöver vitsiga one liners, var av några har hörts förr, så kändes dialogen något som bara fanns där för att fylla tystnaden in emellan eldstriderna.
Jag köper nog argumenten som att denna filmen är en ren action rulle, men för mig så ska ändå en viss del av en action rulle ändå kännas verklig, och det var så mycket overklighet i denna filmen att man fick dålig smak i munnen. Som sagt, ord känns överflödiga. Se filmen om du gillar totalt overkliga eldstrider där människor dör som flugor. Annars är det nog bäst att leta upp dom gamla hederliga Hot Shots filmer som gör precis samma sak men med en glimt i ögat åtminstone.

Grymt bra action film :D de är så en man ska vara

Hjärndöd action kan ju vara kul ibland också, typ så kan man säga här. Vissa snygga actionscener men ofta blir de lite för mycket och overkligt.

en riktigt bra film där ja fördömde den redan efter en kvart för dem har tagit mycket från john woos HK filmer och det e drf den inte får fullpott men ja kommer se om den flera gånger

MsBrownEyed

Utan tvekan bland dom sämsta filmer jag sett. Hade funderingar på att bara stänga av filmen efter en kvart men bestämde mig sen för att spola genom den. Jag har varit ett fan av Clive Owen, men hur fan tänker man när man ställer upp på en sån här film? Nej, säger jag bara. Dåliga actionscener med en allt för orealistisk handling. Parodi? okej, men nån måtta får det vara!

Hanes

En ganska underhållande film med många olika actionklicheer. Men på tok för orealistisk för att tas på allvar. Stark tvåa..

Det här är utan tvekan den sämsta skit jag har sett på länge. Oerhört infantil action med spektakulära skottlossningsscener som signum. Är givetvis tänkt som en parodi, men det är ingen ursäkt för det här dravlet. Kanske kan man få någon tillfredsställelse av att se Paul Giamatti spotta fånonda kommentarer ideligen, eller av att se Clive Owen springa och skjuta samtidigt - för det är ungefär dessa två element som filmen består av. Själv tycker jag det är tragiskt att se och upplevde att min IQ sjönk ju längre jag tittade.

Biopremiär: 2007-11-02