Paraplyerna i Cherbourg

Musikal:

Paraplyerna i Cherbourg Köp filmen på CDON
Musikal:

Handling: Geneviève är 17 år och bor med sin mamma som har en paraplyaffär. Hon är kär i Guy, en bilmekaniker, och vill gärna gifta sig med honom. Men hennes mamma tycker att han är för fattig och när han beger sig ut i kriget gifter Geneviève sig med en rik man från staden. Men hon kan inte glömma Guy.

År: 1964
Regissör: Jacques Demy
Originaltitel: Les parapluies de Cherbourg
Alternativ titel:The Umbrellas of Cherbourg (USA)
Ursprungsland: Frankrike, Västtyskland
Längd: 01:31, 01:27
Ingår i tema: Guldpalmen - Bästa film

Catherine Deneuve
Nino Castelnuovo
Anne Vernon
Marc Michel
Ellen Farner

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Finns på 15 officiella internationella listor världen över, bland annat vann den sitt års guldpalm i Cannes.
Kul att se denna klassiker! Fantastiskt vackert ledmotiv! Och vilken vacker Catherine Deneuve (filmhistoriens vackraste kvinna?)! Lite tragisk, ni förstår när ni ser den. Lagom längd.
Regissören tillhörde franska "nya vågen", som gillade amerikanska filmer - de ville också visa att Europa kunde göra färgsprakande, bombastiska musikaler bland annat!

Brita

Det är en speciell film pga av den sjungna dialogen, men jag tycker inte att historien är mer intressant än att det räcker till godkänt. Jag gillar musikaler men blev inte medryckt av denna.

Underbar film. Filmen skulle lätt kunna bli en sentimental snyftare men den når längre än så och håller en ärlig och fin ton istället för att ösa på med sliskigheter. Musiken av Legrand är helt bedårande, likaså är Deneuve i sin roll. Sedan är det ju även ett väldigt roligt experiment med att sjunga hela dialogen och det lyckades strålande. Är egentligen inte mycket för musikaler, men "Paraplyerna i Cherbourg" är en utav få musikaler som motbevisar min cynism gentemot genren.

macthefinger

En gräddtårta med lite skivad lime. Söt. Men rullen ska inte dömas för att den är vad den är utan för vad den är i sin genre. Och den är helt unik. Ge den en chans.

En film som jag fann tämligen ointressant.
Den kändes bara tråkig helt enkelt!
Får en svag tvåa på grund av ganska bra skådespeleri.