Nattbuss 807

Ungdom:

Nattbuss 807 Köp filmen på CDON
Ungdom:

Handling: Den här filmen är baserad på en sann händelse, mordet på en ung rasist i en Stockholmsförort. Han mördades av en grupp unga killar under Stockholms vattenfestival.

År: 1997

Rolf Andersson
Elvis Åström
Constantin Babar
Stina Beck

Klockren film! En av de bättre jag sett som är Svensk-tillverkade. Det är helt klart en film som är värd att kolla upp, en djupare blick in i rasismen på sthlms gator.
Men det är riktigt överdrivet, mest gjort för skojs skull och för en extra effekt, men alla dessa repliker! De är helt oförglömliga, än idag kan vi på bussen hem från skolan höra två tonårsgrabbar dela med sig av repliker från filmen, kommentarer som:

-Varför sprang du för?
-Jag var rädd.
-Hörde ni grabbar, han var rädd!

Visst det är rasistisk, men underhållande är det, det är ju trots allt fiktivt, eller, en riktigt VRIDEN samhällsbild. Ett skäl till att jag älskar den här filmen är för att jag växte upp med den, och har sätt den riktigt många gånger.

Dåligt skådespel och inte så verkligehetstrogna repliker.Sen hade det ju varit mer verklighetstroget om Nazisterna hade haft bättre argument, för annars låter det som småpojkar som bara säger Dom j*vlarna ska ut från vårat land utan att kunna svara på frågan varför. Annars var filmen seg men det finns klart intresanta punkter också.Svag tvåa, inte mer.

Rätt så hyfsad film. Det som drar ner betyget är att vissa av skådespelarna är så ordentligt urusla att filmen ibland känns som ett gymnasieprojekt. I övrigt var det här spännande och ganska verklighetstroget.

Sallee

Nej, det här är ingen favorit för mig. Hade gärna velat ge den högre betyg, men tyvärr jag kan inte det, dåliga skådespelare. Dock var handlingen helt okej, och även visa scener i filmen. Men med andra skådespelare, hade filmen varit betydligt bättre & även mitt betyg.

rixpucko

De e en av dom bästa filmerna jag har sätt (:

En hemsk film och helt oki är den väl. Godkänt får den.

rednaxela

Nu har jag sett filmen och kan säga att den var svår att förstå.Många olika scener kräver lite extra att förstå.Men filmen är skoj för sören är väldigt rolig.

Dan banan

Våldsamt och bisart, men det ruvar mycket budskap och tanke bakom Nattbuss 807,vilket resulterar i enorm sevärdhet.
Jag hade en trea i åtanke faktiskt, synd bara att man inte kom längre när det gäller klass.
Både ljudet och klippningen är retande dåligt och även skådepelarbiten ligger dåligt till.
Men filmen är spännande och farsinerade.
Jag tror ärligt att om det här projektet hade hamnat i rätt händer så hade möjligheten funnits att gå väldigt långt.

Filmen är både i färg och svartvit