30 Days of Night

30 Days of Night Köp filmen på CDON

Handling: I norra Alaska går solen ned för sista gången innan vintermörkret sänker sig över den lilla staden Barrow i hela 30 dagar. Men denna vinter för inte bara med sig mörker till Barrow - vid stadsgränsen väntar en grupp främlingar. De annonserar sin ankomst genom att kasta sig över en flock glupska slädhundar. Främlingarna är vampyrer. Och till dess att solen går upp igen om 30 dygn kan de härja fritt bland Barrows intet ont anande invånare...

Regissör: David Slade

Joel Tobeck
Elizabeth Hawthorne
Kate Elliott

Copyright Nordisk Film

Bästa vampyrfilmen på år och dagar. Äntligen görs det en riktigt häftig vampyrrulle som för med både det häftiga och det otäcka. Miljöerna är totalt klockrena och huvudrollsskådisarna är utmärkta. Blir än en gång väldigt imponerad av regissören Slade som tidigare gjorde det lilla mästerverket "Hard Candy". Ett måste för den seriösa skräckälskaren.

Shcookie

Den var faktiskt riktigt bra. Mycket bättre än jag hade förväntat mig. Vampyrerna ser coola ut och är originella och fräscha. Manuset är rätt tunnt och kunde varit mer fylligare, effekterna uppmärksammade jag inte men de var väl nog lika bra.
Hela faktumet att filmen uspelar sig i en isolerad liten stad i Alaska, fullt med snö, gör bara själv atmosfären ännu mer rysligare och när Vampyrerna väl dyker upp blir det ännu bättre och bättre.
Den där lilla Vampyrflickan som gruppen med överlevande stöter på i Mataffären gav mig djupa kalla kårar.
"Wanna play with me now!" säger hon. Absolut oförglömlig replik.

Filmen har inget större djup och överlever mest genom bra utförda action-scener och rätt bra spelade karaktärer. Skådisarna kan jag inte klaga på, men huvudpersonen vad han nu hette var rätt stel och tråkig. Den kvinnliga huvudpersonen, som jag också glömt namnet på, hon i den röda jackan, tyckte jag däremot var bra spelad.

Så, ja, se filmen om du gillar Vampyrer. Det här är en mycket fräsch och annorlunda Vampyrfilm som förtjänar en stark trea.

KarinLovisa

Bra splatter, men det krävs lite mer än det för att en film ska vara sevärd.

En 4+ som film, men en -5 i sin egen genre & som underhållning.

Olidligt spännande och oerhört genomtänkt, inga logiska luckor.

losdrivaren

Har killen problem eller är det något i bakhuvudet som ligger och pyr???

Shcookie

"Wanna play with me now!" säger hon. Absolut oförglömlig replik.

En riktigt bra grund till att bli en grym film, dock så sumpas det alldeles för mycket. Ganska läskig och några snygga scener tyvärr ganska förutsägbar. Älskade slutet, ganska oväntat.

Sofia92

En helt okej kvällunderhållning. Var definitivt spännande och snyggt gjord, men lite för beräknelig och slutet hade luckor. Annars bra skådespel, Hartnett var perfekt i huvudrollen.

DuskBringer

En helt ok vampyrfilm som dock känns mer som en zombieslasher. Ordentligt läskigt på sina ställen. Man har verkligen lyckats med sminket och maskerna, vampyrerna ser oerhört skräckinjagande ut. Slutet är dock väldigt dåligt så slutbetyget blir en svag trea.

Biopremiär: 2008-02-01

30 Days of Night: Dark Days (2010)