Mannen utan öde

Krig:

Mannen utan öde Köp filmen på CDON
Krig:

Handling: Filmen är en gripande ögonvittnesskildring från en som överlevde förintelsen. Den mångfaldigt prisbelönta filmen bygger på Nobelpristagaren Imre Kertész självbiografiska bestseller. I berättelsens centrum står den 14-årige Gyuri, en judisk pojke i Raoul Wallenbergs Budapest, och hans fasansfulla upplevelser i nazisternas dödsläger.

Regissör: Lajos Koltai
Originaltitel: Sorstalanság
Alternativ titel:Fateless (Internationell titel)
Ursprungsland: Ungern, Tyskland, Storbritannien
Ingår i tema: Andra Världskriget

Marcell Nagy
Zsolt Dér
András M. Kecskés
Dani Szabó
Tibor Mertz
Péter Vida

En intressant och tragisk film, men tycker den är mestadels seg, vilket drar ner betyget. Sedan stör jag mig på att regissören har "tagit för givet" att man ska känna till alla händelser och "kända" personer i filmen. Visst kan väl de flesta det allra flesta en del om 2:a världskriget, men inte kanske så här pass mycket som det visades i filmen. Känns som man på det sättet stänger ute en viss målgrupp. Svag trea.

"-Jag har redan dött en gång.
- Vad menar du?
- Att jag inte kan vara arg längre."

Måste säga så här; hade jag inte läst boken innan jag såg filmen hade jag inte fattat nånting nästan, det är så mkt tankar oc känslor han beskriver i boken som inte alls kommer fram i filmen. Detta tycker jag är lite tråkigt faktiskt.. men jag ger den en trea.

Yasmin

Helt okej film, hade lite högre förväntningar.

miox

den här film är bra men inte så bra gjord