Benjamin Buttons otroliga liv

Benjamin Buttons otroliga liv Köp filmen på CDON
3,6

Handling: Filmen berättar historien om Benjamin Button som blir lämnad av sin pappa på en trappa till en hus. Den underliga med honom är att han åldras baklänges. Han föds som en väldigt gammal man, och ju mer han åldras på insidan desto yngre ser han ut.

År: 2008
Eric Weston
Mahershalalhashbaz Ali

Copyright Sandrew Metronome

kaj08

Jag gillade den första halvan av filmen väldigt mycket. Där är den en fantastisk och annorlunda film med många roliga karaktärer. Tyvärr ändrar filmen karaktär efter det tycker jag. Den andra delen är en övergullig kärleksfilm utan något större djup. Brad Pitts och Cate Blanchetts karaktärer har dessvärre fått för stort utrymme. Det var synd med tanke på en så stark inledning i filmen. Tyvärr kan inte betyget bli högre än en mager 3-a.

Det här är ett storslaget drama med en minst sagt annorlunda historia om en man som åldras baklänges. Har en enorm potential och David Fincher lyckas ta till vara på det mesta. Han hade dock kunna öka realismen ett snäpp, då man får intrycket av att Benjamin Button befinner sig i en fantasivärld eftersom ingen reagerar nämnvärt på hans speciella åldrande. I övrigt är det episkt med duktiga skådespelare även om vare sig Brad Pitt eller Cate Blanchett lyckas glänsa så där mästerligt som de båda kan. Annars är det konventionellt så det förslår, men ack vad vackert.

Jag ser inte det fantastiska i denna film, inte allt faktiskt. Filmen är fin, ja men så lång och tradig att det blir en långsam, tråkig film. Underlig men inte på ett bra sätt, jag irriterar mig på Pitt och jag vet inte om det är hans närvaro eller det långsamma i filmen som inte förför men det var ointressant och jag brydde mig inte om hur det skulle sluta eller vad som skulle hända härnäst. Filmen är lång och den känns lång och jag pendlar mellan underkänt till godkänt men det tippar nog över till en tvåa.

Det är precis den här typen av film som jag ogillar. Den där superlånga, superseriösa, supertråkiga dramafilmen som filmkritikerna älskar. Den här filmen är verkligen jättetråkig och har ingen handling alls i princip. Det här är vad jag brukar kalla för "En dramafilm utan dramatik". Men det är ju dom här superlångsamma och supersega filmerna som kritiker kallar för mästerverk. Jag kunde inte tycka mer annorlunda. Det händer INGENTING i den här filmen. Hela filmen lutar mot en enda pelare och det är att Brad Pit går från gammal till ung. Sen är det inte mycket mer med filmen.

Dock vill jag ge ett starkt plus till specialeffekterna. Jag blev djupt imponerad över hur dom lyckades få Brad Pit så gammal och liten. Man såg att det var Brad Pit men hur fick dom hans kropp så liten? Alternativt måste dom hittat en väldigt liten lookalike och sminkat honom. Kanske 20 minuter av filmen innehåller lite sockersöt romantik när Brad Pit är en snygg ung man. Men förutom det var filmen ett sömnpiller.

Vill du se bra dramatik med Brad Pit och Julia Ormond så se Höstlegender! Båda är med i den filmen också men den filmen är ett rent mästerverk! Nämnde bara den filmen här för jag såg att Brad Pit och Julia Ormond var med i den här filmen. Den här filmen var supertråkig och alldeles för lång. Den får en 2a bara.

*hostar*denförsteriddaren*hostar*

Ajice

Idylliska magisk historia om äkta kärlek, älskar iden och genomförandet av den, snyggt fotografiskt också. Snygga och skickliga skådespelare

IWantItThatWay

Filmen har verkligen en unik handling, vilket är ett stort plus. Däremot blir den lite väl lång och inte lika intressant mot slutet. Men jag höll ju mig vaken ändå så det blir en stark 3:a!

swing

Förväntade mig mer efter alla lovord. Lite väl lång. Men ingen tar ifrån Pitt hans rolltolkning.
SEVÄRD

/susanne

Unkdor

En intressant film om ett spännande människoöde. Lite "Forrest Gumpig" utan att egentligen ha några som helst likheter. Bra skådespel och mysig stämning. Kanske lite långsam ibland, men jag satt och njöt och var väldigt nyfiken på hur den skulle sluta.

En bra film, men den var väldigt lång och jag tycker att den kändes tragisk på flera ställen och lite som helhet också. En 3:a passar bra i betyg. Visserligen är filmidén unik, men det hjälper inte upp betyget tyvärr.

Väldigt orginell idé, som antagligen hade kunnat gå käpp rätt åt h******. Men den är fantastiskt bra och väldigt gripande, framförallt mot slutet. Det finns småsaker man irriterar sig på, men som helhet är den mycket genomtänkt och det uppskattar jag.

Biopremiär: 2009-01-16