Farväl Bafana

Farväl Bafana Köp filmen på CDON

Handling: Fångvaktaren James Gregory, en typisk vit afrikaaner under Sydafrikas apartheidregim, anser att svarta är andra klassens medborgare. Han växte dock upp på en farm där han lärde sig att prata Xhosa och fick därför uppgiften att vakta Nelson Mandela på Robben Island. Efter en tid förändras oväntat Gregorys lojalitet till ett öppet stöd för Mandelas kamp.

FARVÄL BAFANA berättar den sanna historien om James Gregory vars liv totalt förändrades av att Nelson Mandela, den fånge han vaktade i tjugo år.

Regissör: Bille August
Shiloh Henderson
Patrick Lyster
Faith Ndukwana

Copyright Sandrew Metronome

En otroligt stark, hemsk och intressant film om James Gregory, fångvaktaren till Nelson Mandela i över 20 års tid. Satt fastklistrad, kunde inte slita mig. Det är så här det ska kännas när man ser en underbar film. Fantastiska skådespelarinsatser från ALLA! Att den är sann gör den bara ännu bättre. Fick tårar i ögonen ett flertal gånger. Ett mästerverk jag starkt rekommenderar till alla, gå och se den idag.

En stark 3+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: Based on the memoirs of Nelson Mandela's prison guard.

Det här är en fin film jag inte hade några förväntningar på då inte många verkar ha sett den ens här på sajten till dags dato (20090819). Härligt med en film baserad på verkliga händelser beskrivna i Mandelas fångvaktares memoarer! Men den kommer aldrig riktigt upp till utan ligger och touchar taket till betyget 4. Filmen har ett viktigt budskap att berätta om det hemska apartheidsystemet och det är oerhört intressant och spännande att se händelseutvecklingen samt Gregorys stegvisa förändring - det är detta som berör mej allra mest.
Jag har aldrig sett Kruger så bra som i denna film som Gregorys hustru, liksom Fiennes som fångvaktaren Gregory. Däremot tycker jag Haysbert är något stel i sitt agerande och enformig. Mandelas hustru Winnie spelas mycket övertygande av Ndukwana däremot. Andra skådespelarinsatser är generellt bra.
Musiken (soundtracket) är helt fantastiskt! Sköna afrikanska toner - man märker varifrån all annan musik härstammar. Måste försöka få tag på huvudlåten som spelas under DVD-menyn samt sluttexterna.
Anledning nummer ett till att betyget kvarstannar på 3 om än en mycket stark sådan, är att filmen blir seg stundtals. Lätt händelsefattigt. Klipp mer, regissör August med kollegor, av era "darlings"!
Ibland fint foto, men det räcker inte för att hamna i DVD-samlingen. Detta kan och vill jag se om, men högst en gång (!) och främst för skådisarnas skull samt musiken.

Trivia: -

Atreyu

Tråkig i början, men mot slutet blev den mer intressantare.

khalba_halofa

Ganska platt film, inga delar som grap tag i en. Jag trodde att man skulle få lära sig lite mer om Mandela än man gjorde.

Biopremiär: 2007-09-07