Fred Claus

Handling: Fred Claus har levt nästan hela sitt liv i sin lillebrors enorma skugga. Fred har försökt, men aldrig lyckats, leva upp till den yngre Nicholas som alltid varit perfekt. Som väntat växte Nicholas upp till att bli givmildheten själv. Fred, å andra sidan, gick åt motsatt håll och blev en riktig tjuv.

Nu har Freds smutsiga affärer till slut försatt honom i fängelse. Trots fru Claus protester, löser Nicholas ut honom mot borgen, men på ett villkor: att han följer med till Nordpolen och betalar tillbaka sin skuld genom att arbeta i leksaksfabriken. Problemet är bara att Fred inte direkt har några likheter med tomtenissarna och Fred lyckas till slut stjäla självaste julen. Det kommer att kräva en ordentlig kraftansträngning för att ställa allt tillrätta.

Regissör: David Dobkin

Rachel Weisz
John Michael Higgins
Burn Gorman
Frank Stallone
William James Stiggers Jr.
Lucy Russell

Det här är en julkomedi och bjuder som sådan inte på något nämnvärt nytt inom genren. Roligt att se så många kända ansikten och Vince Vaughn och Kevin Spacey är de som bjuder på flest skratt. Paul Giamatti är dock överraskande platt som självaste jultomten och honom hade jag väntat mig mer av. Roligast är syskonterapin där vi får se bröderna till Sylvester Stallone, Bill Clinton och Alec Baldwin delta. Överraskande att se hur Roger Clinton kunde bjuda på sig själv. I övrigt är det som sagt inte överraskande på något vis och det familjära budskapet har man väl sett en sisådär tusen gånger förut. Stark tvåa dock.

Den här filmen blev jag positivt överraskad av. Den är inte bara underhållande och rolig, utan också gripande, och tar upp ett viktigt ämne: familjen. Jag blev glad av att se den. Det är såhär det ska vara när man ser film. Rekommenderas!

Christmas Fan nr 1

En mycket sevärd film som handlar om broderskap, viljan att hjälpa andra och självklart julafton. Filmen väcker känslor, hopp och drömmar om en bättre framtid.

tessan81

Fred Claus är en mycket lyckad komedi. Rapp och vass i tonen mellan varven men samtidigt värmer budskapet. Dock tappar den lite skärpa sista delen men det kan jag köpa; det är ändå en julfilm. Mycket bra skådespelare; Vince Vaughn, Paul Giamatti och Kevin Spacey som inte på något sätt slarvar med sina karaktärer trots genren. Ett särskilt minnesvärt och roligt inslag är "siblings anonomous" där vi får bekanta oss med andra bröder som står i skuggan av sina syskon.