Det nya landet

Handling: Efter att ha bevittnat en brutal avvisning bestämmer sig den 15-årige somaliern och den 40-årige iraniern för att rymma från förläggningen. Flykten blir en fantastisk resa i den svenska sommaren.

År: 2000
Regissör: Geir Hansteen Jorgensen
Originaltitel: Det nya landet
Längd: 02:11 (Bioversion), 03:52 (TV-version)
Mike Almayehu
Jan Åström
Simon Norrthon
Anette Lindbäck

Copyright Göta Film

Förväntade mig lite mer med tanke på all uppståndelse den fick en gång i tiden. Hoppades och trodde jag skulle bli mer berörd. Ojämn och stundtals överdriven i storyn, vissa scener hade jag väldigt svårt för medan andra var suveräna. Tre fantastiska skådespelare ger allt i sina roller. Lia Boysen är dessutom en otroligt attraktiv kvinna.

Härlig film stark 2:a

IWantItThatWay

En helt sjuk film! Riktigt annorlunda! Väldigt skrattretande karaktärer och det händer så konstiga och oväntade saker hela tiden. Man fattar inte vad handlingen är. Det var dock lite väl mycket spyor. Men filmen är sorglig och skådespelarna är riktigt, riktigt bra! Superstark trea!

Aj, vad det här gör ont i hjärtat. Jag tror det här är den enda filmen (finns max tre) jag inte velat se igen p.g.a. att den var så otroligt verklig för mig att det kändes på riktigt. Grabben som spelar huvudrollen, varför har man inte sett mer av honom? Han är hundra gånger bättre än alla andar sugskådisar som Sverige producerar i sina dåliga Tv serier och filmer. Sverige har såååå få trovärdiga skådespelare och det är synd! Faktum är att jag hatar Sverige när jag kollar på filmen, eftersom den visar allt som är fucked up med den svenska kulturen och levnadssättet.

Rätt bra film. Får en stark 3:a

Jag såg miniserien, men det räcker gott för betyg. Detta är verkligen ingen bra film, eller trovärdig på något sett. Det förvånar mig inte att Lukas Moodysson har ett finger med i manuset med tanke på hur fruktansvärt politiskt korrekt och övertydlig filmen är i sitt budskap. Det är tyvärr svårt att ta till sig något av filmen när den har så himla usel verklighetsförankring och påminner mer om en propagandafilm.

Nä, åt helvete med sån här skit.

BlackHawk

haha så bra! Bästa svenska filmen som gjorts!