Afro Samurai

Handling: Afro Samurai är historien om en svart samuraj som tagit sig för att hämnas sin faders död. Det hela utspelar sig i ett futuristiskt men feodalt Japan och på sin väg får Afro möta mängder av fiender och häpnadsväckande utmaningar.

Regissör: Fuminori Kizaki
John Di Maggio
Dwight Schultz
Fred Tatasciore

Ludwig06

Bästa animerad serie i fem delar.
Samuel L. Jackson är ju ett geni som afrosamurajen som vill bli nummer ett.

vinnarn

Denna kommentar skrivs av mig som är helt ovan med manga genren. Det var filmnamnet, blandningen ev genrer och Samuel L. Jackson i rollistan som lockade mig att se den. När jag skulle kolla på den upptäckte jag att filmen i själva fallet var en miniserie i fem delar på ung. 25min var. Första delen var lite seg då jag behövde vänja in mig i stilen, men ändå behölls min fascination och jag var tvungen att följa historien till sin slut. Det var det värt, även om det inte slutade i eufori.

Afro Samurai är verkligen en blandning av genrer! Den är tecknad i vad jag uppfattar som mangastil, fast i en mörk och rå ton. Är inte manga oftast färgglatt och sött? Miniserien skildrar en skrämmande värld fylld av groteskt och blodigt våld blandat med en del erotik, och det är sånt man får se (mycket blod som sprutar och kroppsdelar som flyger). Och allting sker till lite skön suggestiv hip-hop musik. Skulle önskat mig att animationerna varit mer flytande, fast det är snyggt och det känns mer som att titta på en serietidning än på tecknat.

Man blir förvånad över hur skaparna kunnat klämma in så många genrer i ett paket. Det finns splatter, tecknat, komedi, science fiction, action... och säkert mer. Begreppen afro, samurai och manga sammanfattar filmen rätt bra faktiskt. Den rekommenderas för den som vill utvidga sina vyer om vad en film kan vara. De som inte vill bli provocerade eller se nåt annorlunda kan väl se Pretty Woman en gång till ;-)

Filmen är animerad

Afro Samurai: Resurrection (2009)