Frequency - Livsfarlig frekvens

3,6

Handling: John Sullivan har problem med kärleken, jobbet och livet i allmänhet. Han jagas också av minnet från sin barndom då hans far, Frank, en uppskattad brandman omkom under en randutryckning. När John en kväll dränker sin självömkan i alkohol, hittar han sin fars gamla komradio. Han får den att fungera och kommer i kontakt med en man i sin egen ålder, de diskuterar allt mellan himmel och jord, bland annat baseball. När de börjar diskutera årtal blir John som lamslagen, han förstår att det är sin far han pratar med... för 30 år sedan. John inser att han har makten att hindra sin far från att omkomma i den tragiska brandolyckan, men han erfar också att om man ändrar det förflutna kan det få ödesdigra konsekvenser.

År: 2000

Jack McCormack
Peter MacNeill
Michael Cera
Marin Hinkle

Jim Caviezel och Dennis Quaid möts i en riktigt trevlig film med en kuslig underton som för tankarna till The Butterfly Effect (2004). Caviezel och Quaid gör mycket bra ifrån sig här och visar sig funka helt rätt tillsammans. Ploten är mycket intressant hela filmen igenom och blir aldrig trist eller förutsägbar.
Tyvärr fokuserar filmen för mycket på Nightingale-mördaren, vilket resulterar i att filmen långtifrån blir så gripande som den kunde ha varit. Den började helt rätt, men sedan blev det lite knepigt. The Butterfly Effect är helt klart bättre av den anledningen. Men jag måste erkänna att den här filmen inte är långtifrån en fyra - hade man rättat till några småsaker hade jag förmodligen gett den precis det. Stark trea.
"You went down thirty years ago, pal. You just don't know it yet."

Skruvat, men lite spänning, lite action, mycket annorlunda slutar med en svag 3:a

Jag vill tycka om den här filmen mer än jag gör. Alla bitarna faller inte på plats, trots en bra filmidé och Caviezel. En svaaag trea.

Audrey T

Spännande film! Huvudpersonen spelas tyvärr av en skådespelare helt utan karisma.

Precis min typ av film, hade möjligtvis bara dramat varit lite starkare så hade den fått full pott.

Bilbo_one

Jag rös hela filmen. Den var klart en av de bästa som jag någonsin har sätt. Jag kan bara säga att den var grym. Rysningar filmen igenom. Mästerverk

slizy

Filmen kändes lite seg den första delen men tog sig rejält mot slutet och blev bara bättre och bättre.

Sofia92

Frequency är tyvärr ingen thriller som faller mig i smaken, känns inte som om man utnyttjat chansen att göra filmen så spännande. Tragiskt nog spårar fokusen iväg lite väl mycket också mot slutet, och drar in för mycket andra saker i den riktiga handlingen som klart hade räckt som den är. Hade hellre sett att man gjort en film som bara fokuserade på några få händelser och gjort dem riktigt bra istället. Men fotot och skådespelet är bra, så det når ändå upp till en svag trea.