D-War

2,1

Handling: Reportern Ethan Kendrick undersöker en sydkoreansk legend om jättelika monster som en dag skall återvända och ödelägga planeten...

Regissör: Hyung-rae Shim
Originaltitel: D-War
Alternativ titel:Dragon Wars: D-War
Alternativ titel:Dragon Wars
Ursprungsland: Sydkorea, USA
Längd: 01:47 (Europa), 01:30 (Sydkorea)
Ingår i tema: Drakar

Geoffrey Pierson
Cody Arens
Kevin Breznahan
Jody L. Carlson

En 2 som film, men en 2+ i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: They've made our world their battleground / The One and Only

Detta är en film som lovar och lockar mer från omslaget än vad filmen håller tyvärr. Men historien fascinerar mej som sci-fi/fantasy-fantast även om de hade kunnat göra så mycket mer med filmen. Något bättre manus, en hel del bättre CGI-effekter, men skådespelet för denna relativt enkla story funkar faktiskt helt ok. Och Amanda Brooks är ju jättesöt att vila blicken på.
Filmen har redan hamnat i DVD-samlingen för 2 för 99:- tyvärr, för billigare kunde den vara. Dock kan man utan problem se om detta även om jag bara kommer vilja göra det nån enstaka gång.
Tänk om de kunde satsat mer pengar i denna produktion - vad mkt bättre det då skulle ha blivit.

Trivia: The music associated with Muraki and his army makes extensive use of the "Dies irae" melody, a medieval chant traditionally used in ceremonies for the dead and, since the nineteenth century, in contexts evoking the macabre and supernatural.

starchild

ETT STORT PLUS FÖR DE KOREANSKA MYTISKA DRAKORMARNA SOM KÄMPAR OM HERRAVÄLDET

ONT OCH GOTT

så pinsamt dåligt film..dåliga effekter

En film som inte tilltalar mig ett dugg. Finns inget positivt att säga, bara att den är jobbig och ointressant.

Tyker ej den här filmen va så bra. Dåligt gjord på vissa ställen och inte så spänande som man hoppats. Men får godkänt i allafall. En 2:a

torulf

Man kan inte bygga en fil på specialeffekter. Första gången jag såg D-war var på en laptop från en thailändsk piratkopia. Då såg jag hur platt och dålig filmen var. Några år senare ser jag den igen, nu på Blu-ray och fet TV med häftig ljudanläggning. Visst är filmen fortfarande en platt skitfilm med för mycket specialeffekter. Men med bra förutsättningar hänger man inte upp sig på saker som story och skådespel. Effekterna och ljudet är riktigt imponerande. Jag gillar österländsk mystik och älskar att draken är av asiatisk snitt och inte den filmklassiska germanska draken. Nu får jag citera farbror Barbro: "Vad har du för utrustning?".
Har du en stor full-HD-TV med fläskig subba och fullsize högtalare, då är betyget en trea. Annars kan den inte få mer än en tvåa. Och har du "rätt utrustning" så finns det många filmer som gör sig betydligt bättre.

Crocodile

Jätte bra men den har ett dåligt slut.