Lust, Caution

Krig:

Krig:

Handling: Shanghai under andra världskriget. En man blir förälskad i sin hustrus yngre väninna. Väninnan visar sig efter en tid ha dolda sidor och den ömsesidiga attraktionen utvecklas till en brinnande passion. Deras lust blir till slut ett spel där gränsen mellan hängivenhet och svek blir alltmer otydlig och där mord blir det slutgiltiga beviset på den största kärleken.

Regissör: Ang Lee
Anupam Kher
Lee-Hom Wang
Johnson Yuen

Copyright Sandrew Metronome

Erotiskt drama av Ang Lee, klart man blir lite intresserad. ;-) Nä, men seriöst så visar Tony Leung åter igen varför han tillhör den tunga kalibern av skådespelare - oerhört bra rolltolkning och skrämmande bra i vissa scener.

Jag älskar det filmtekniska i den här filmen! Samspelet mellan foto och ljud är enormt bra och det finns gott om finesser och provocerande moment som man kan uppskatta (eller hata). Det jag däremot inte gillar är att fokuset ligger på romantiken. Jag har svårt för filmer som kretsar kring kärlek i allmänhet så det är inte dig det är fel på, Ang Lee, det är mig det är fel på. ^^

Sen så tilltalar det låga tempot förmodligen inte alla... Filmen innehåller å andra sidan nakenhet och välgjorda, sensuella sexscener som bör tilltala/avskräcka en del andra.

en fin film, men inte så mycket mer

empan

helt fantastisk. jag älskar det mesta med denna filmen, miljöerna, fotot, musiken. vissa skådespelarinsatser är dock lite tveksamma, men Wei Tang som karaktären Wong överväger det. det jag älskar mest med filmen är ändå historien eller sagan, ett fantastiskt manus. det handlar om kärlek, mellan människor och för sitt land. man kan nästan känna hur det var att vara där på den tiden, känna dofterna från överklassens parfymer och känna spelbrickorna i handen.

Det här är ett spiondrama av Ang Lee som utspelar sig under andra världskriget och Japans ockupation av Kina. Oerhört välgjorda 1940-talsmiljöer och överlag är det en mycket trovärdig historia. Trots sin realism lyckas den inte att gripa tag på grund av att personporträtten blir sanslöst tråkiga. Dessutom hade jag väntat mig ett betydligt originellare slut, som nu istället blev alldeles för typiskt. Stor besvikelse.

lindajjj

3+. Inte alls så bra som jag hade förväntat mig, eftersom jag verkligen gillar Ang Lees filmer. Den är väldigt välgjord, men saknar djup.

GalnaMee

Mycket bra skådespelare och bra foto, välgjord (om än inte alltför originell) handling. Innehöll dock alldeles för mycket explicit sex för min smak, det blev rent motbjudande där ett tag. Lite för lång också, skulle kunna kortas ner en halvtimme och ändå vara lika bra. I övrigt var Leehom Wang som vanligt lysande i sin roll.

Biopremiär: 2008-02-01