Beck - Pensionat Pärlan

Handling: Femte Beck-filmen.

När priset för ett pass och en biljett till drömlandet Sverige är att smuggla in en liten flaska flytande metall fasttejpad på sin kropp, kan konsekvenserna bli tragiska.

År: 1998

Michael Nyqvist
Lasse Lindroth
Lennart Hjulström

Kristoffer

Filmen handlar alldeles för mycket om Gunvalds problem, något som jag som tittare inte tycker är särskilt intressant i längden.

Rolf Börjlind som skrivit manus ägnar säkerligen stor tid i manusbyggandet åt att sammanväva ihop filmens olika händelser och det har han lyckats bra med. Men övergångarna är aningen orealistiska (t.ex. när Beck "bara av en slump" kommer på att det måste handla om smuggling av ett visst ämne). Slumpen skall inte avgöra i ett bra manus - bättre kan ni!

Olofsson

Filmen handlar om Gunvalds dilemma, då han kör ihjäl en liten flicka. Samtidigt får polisen nys om att illegala flyktingar ständigt ökar i Sverige, samt att de för något specifikt med sig.

Håller med de flesta inom denna fråga: filmen är absolut en av de sämsta, denna får t.o.m. underkänt då jag tycker manuset är på tok för stramt och inget spektakulärt händer.

tessan81

En av de svagaste länkarna i Beck-kedjan. Väldigt händelsefattig story i sig, med smuggling av cesium på färjor från baltikum, och när Gunvalds trauma av en olyckshändelse (han kör ihjäl en liten flicka) får ta så stor plats, blir resultatet alldeles för grav-allvarligt och tungsinnt. En sak som jag blev väldigt brydd över är vad som egentligen hände när Gunvald, efter att ha tagit in på pensionatet, fick besök på rummet av kvinnan i receptionen...

heroin

Ganska tråkig tyvärr, och inte så välskrivet manus, men med en gripande historia och bra skådespel.

Charley

Detta måste vara den mest onödiga och ointressantaste beckfilmen med Haber & co. Den skjutgalne psykopatroboten Gunvald Larsson förvandlas här till en sentimental, tänkande människa vilket kanske är bra men det får man se alldeles för mycket av! Peter Haber går mest runt och är fånig, och den bästa skådespelarprestationen leveras av Stina Rautelin enligt mej. Tempot är inte särskilt lovande och man kan använda den här filmen som sömntablett. Ulf Dagebys fiolmusik i slutet är helsjuk och man vill mest slänga ut hela TV:n!

Tråkig och för komplicerad enligt mig.

Håller med de flesta om att den är en av de sämre i serien. Jag gillar ändå att Gunvald får mer utrymme. Helt OK!

Beck filmerna är bra illihopa, även den här då såklart. En stak 4:a

anddav507

Herregud, var är det här?
Här har man gått och sagt att Kjell Sundvall är tidernas bästa regissör.
Men nu är det här ännu en film, som inte alls är så spännande, som jag VET att han kan åstadkomma.
Filmen är spännande i en minut och 58 sekunder, sen är resten lika intressant som att kolla på Top Dog.
En av de svagare beckfilmerna!

Det här är en Beckfilm vars huvudintrig aldrig blir särskilt spännande, trots att den egentligen är intressant. Behållningen med den här filmen är istället Gunvald Larsson som den här gången får mer utrymme än stenhårda oneliners. För många totalt osannolika sammanträffanden gör dock att trovärdigheten i princip blir noll. Någon rim och reson får det finnas och betyget blir en stark tvåa.