Rob Roy

Handling: Ett passionerat och spännande epos som berättar den sanna historien om den skotske 1700-talshjälten Robert Roy McGregor (Liam Neeson). Mot en hänförande vacker bakgrund och klanens bistra verklighet, hamnar Rob Roy och hans hustru Mary (Jessica Lange) i en storslagen kamp för att försvara sin heder mot förräderi och barbari. Rob Roy lånar pengar av den mäktige Marquis of Monrose (John Hurt) för att sörja för McGregor-klanen och blir indragen i en sammansvärjning med Montroses onde hantlangare Cunningham (Tim Roth). I detta mäktiga äventyr står han inför en skoningslös och korrumperad fiende och det är bara hans styrka och mod som kan förhindra att allt han sätter värde på blir förstört.

År: 1995
Gilly Gilchrist
Jason Flemyng
Ewan Stewart
David Hayman

Jag brukar inte vara så förtjust i äventyrsfilmer, men den här måste jag säga var över mina förväntningar. Den är väldigt intressant och spännande, särskilt eftersom den baseras på en sann historia.
Jag har inte alltid något emot klichéer, men i denna film stör jag mig på en del saker jag tycker var lite för "perfekta". Då är frågan om det verkligen var så det gick till, eller om de valt att göra lite "film" över det hela. Själv gissar jag på det senare.
Rekommenderas starkt till alla som gillar filmer inom äventyrsgenren.

Rekommenderas starkt till alla som gillar filmer inom äventyrsgenren.

nietzsche

En okej film, när det regnar och du bara har tv:e 1 å 2... ,)

ToxicAvenger

En stark trea, en bra film helt enkelt.

En svag 4:a som film i sig & i sin egen genre.

Tagline: Honor made him a man. Courage made him a hero. History made him a Legend

En spännande film m riktigt, riktigt bra skådespeleri av främst alla huvudpersoner: Lange, Neeson, Roth & Hurt. De två senaste är oerhört lysande & karismatiska som bad guys. Vackra naturscenerier m bra musik. Ett matineäventyr som tål att ses om många gånger.

Trivia: Jessica Lange replaced Miranda Richardson. / The Duke of Arygll was first offered to Sean Connery. / The final sword fight between Rob (Neeson) and Archibald (Roth) is often considered to be one of the greatest sword fights ever filmed.

inzomnia

en bra och underhållande film med jessica Lange o Tim Roth som mina favvos. Tim Roth är verkligen ingen sympatisk kille i denna: )

soccer_4ever

mkt bra film tycker om den den ska få en 5:a av mig

eco

Trevlig film om frihetskämpar i skottland, Tim Roth är bäst som den engelske aristokraten.