Solstorm

2,3

Handling: I hjärtat av Kirunas andlöst vackra vinterlandskap mördas frikyrkopastorn Viktor Strandgård. Han ligger på rygg i Kraftkälla Kyrka och ser norrskenet genom de enorma takfönstren medan hans liv tynar bort.

Rebecka Martinsson, en ung ensamstående advokat i Stockholm, får ett telefonsamtal från sin barndomsvän Sanna. Hon har just funnit sin bror brutalt ritualmördad i kyrkan och vädjar om Rebeckas hjälp. Motvilligt återvänder Rebecka till sin barndomsstad och sina traumatiska minnen av suggestiv åtrå och beundran för frikyrkans karismatiska ledare som hon med stor möda gjort sig fri ifrån.

Rebecka dyker djupare in i mordmysteriet och det leder henne mot en blodig upplösning. Skuld och hot faller tunga över Kiruna i takt med snön och mörkret.

Regissör: Leif Lindblom
Originaltitel: Solstorm
Izabella Scorupco
Mikael Persbrandt
Jakob Eklund
Krister Henriksson
Suzanne Reuter

Copyright Sandrew Metronome

Det här är ett förvånansvärt dåligt drama med religiösa inslag trots stora namn som Izabella Scorupco och Mikael Persbrandt. Liknar i sitt upplägg alldeles för mycket de vanliga svenska polisfilmerna, fastän storyn har potential att bli något speciellt. Men det slarvas alltså bort med taskigt manus, halvdana skådespelarinsatser och ointressanta karaktärer. Ett litet plus för miljöerna dock som känns aningen nya för svensk film.

Helt okej svensk film!

Yasmin

Lite seg då och då, men mot slutet blev den lite bättre.

Medioker kriminalare utan någon direkt nerv. Lite småspännande här och var. Vintermiljön passade bra för scenariot. Stark tvåa!

Nja, den här va inget vidare bra...

e_mange

Mycket bra film. är själv uppvuxen i en frikyrkoförsamling och upplever mycket i den här filmen rätt så läskigt, men oxå bra. de har fått till kännslan bra i kyrkan och det är snygga åkningar i naturen.

Noisome

En väldigt bra svensk film. Oftast när jag ser svenska filmer blir det komedier, men denna kan jag tänka mig att se om. Den var spännande rakt igenom och man kunde inte direkt lista ut vem/vad som stod bakom. Mycket bra skådisar dessutom. Starkt religiösa människor är enligt mig naturligt lite läskiga, därför satt jag som på nålar.

Helle85

Bra o spännande film tyckte dock att boken var bättre

Biopremiär: 2007-11-02