Vårt dagliga bröd

Dokumentär :

Dokumentär :

Handling: En närmast surrealistisk dokumentärfilm, utan berättarröst, där människor, djur och grödor blir till kuggar i hjulen på enorma hi-techmaskiner i Europas matproduktion. Från tröskor till olivträdsskakare, roterande mjölkcentra, styckare och löpande band. I denna kliniskt apokalyptiska vision finns ingen snäll bonde.

Regissör: Nikolaus Geyrhalter
Arkadiusz Rydellek
Barbara Hinz
Renata Wypchlo
Alina Wiktorska

En -4 som film & i sin egen genre (renhårig dokumentär?), men en -3 som underhållning.

Tagline: -

Detta är en film som fått höga kritikerbetyg och är väldigt speciell i sitt sätt att berätta om "vårt dagliga bröd", dvs våra livsmedel. Det är nämligen ingen som helst dialog i filmen eller berättarröst.
Bilderna m vinklar, zoomningar, panoreringar, lååånga klippningar mm. får tala i stort sett helt för sej själva. Vilket blir på ett sätt jäkligt häftigt ur en narratologisk synvinkel, men på samma gång något sövande då dokumentären är 1 t 32 min lång. Man ska dock se hela filmen för att till fullo ta åt sej hela budskapet om skräckscenariona under vilka mat, vegetariska som animaliska, blir framställda. Den sista halvtimmen går trots allt rätt fort och är intressantast då den bl a innehåller slakten av grisar och tjurar, vilka ju i näringskedjan anses högre värda än växterna. Det gäller liksom att komma in i filmen - ge inte upp efter 10 minuter utan tänk vad regissör Geyrhalter verkligen vill förmedla!
Utmärkt att använda i skolsammanhang (!), även om jag tvekar på att en gymnasieelev skulle orka se hela filmen, men den hamnar inte i min DVD-samling. Detta kan man se om nån enstaka gång, men vill det inte då man förstår budskapet redan från början: NÄR ska JAG själv övergå till att bli enbart vegetarian eller tom. vegan? Filmen är på sina ställen ganska rejält obehaglig, särskilt för djurvänner för vilka jag höjer ett varningens finger om de ska se denna prisbelönta och egna film.

Trivia: -