Beck - Öga för öga

Handling: En galen psykopat slår till om och om igen.
Alla offren är kvinnor och har fått ögonen utskurna efter de mördats.
Beck leds till en liten stad, Östhammar, där han får upp spår. Kvinnorna har gått i samma klass!
Allt pekar på att en man som gick i klassen, Nils Mogren, har begått de hemska dåden. Tillslut finns bara en kvinna kvar. Ska Martin Beck hinna rädda henne från den livsfarliga psykopaten?

Fjärde Beck-filmen.

Lena T. Hansson
Göran Ragnerstam
Lasse Lindroth
Kajsa Reingardt

Lika bisarrt som i Mannen utan Ansikte, det handlar om en riktig störd seriemördare som för en gångs skulle handlar med trovärdiga motiv, dock så är slutet lite av en besvikelse och dialogen är lika trist som vanligt, även om Mannen utan Ansikte bjuder på den där extra kryddan så kommer den i en liten dos, och är, tyvärr inte, särskilt stark.

Dan banan

Hyffsad del i serien.
Bortsett från en del blekt spelade biroller, ett rostigt foto och en ljummen dialog så är "Öga för öga" en fullt bruklig film för fredagskvällen.

Spänningen och atmosfären sviker inte, speciellt inte mot slutet.

Jag tackar aldrig nej till Beck.

Det här är en bra Beckfilm vars story jag gillar starkt. Utan att avslöja för mycket så tycker jag att motivet till seriemorden inte känns så krystat som det brukar och det är nästan att man blir besviken på sig själv när man inte kunde klura ut vem som var skyldig tidigare. Ganska konsistent rakt igenom, men det är tråkigt att mindre bra skådespeleri förstör trovärdigheten för en del viktiga nyckelroller.

heroin

En av de bästa Beckfilmerna och absolut den allra bästa från den första säsongen.
Som någon tidigare nämnt har för ovanlighetens skull gärningsmannen ett riktigt trovärdigt motiv och filmen är väldigt oförutsägbar och spännande.

En liten miss bara - man firade inte "Alla Hjärtans Dag" i Sverige på 60-talet!

Denna film får en mycket stark fyra, jag älskar den.
Man blir förbannad på sig själv att man inte klurade ut tidigare vem mördaren var.

Den här filmen är nog en av de bättre från 90-talets Beck-filmer. Spännande och händelserik, med ett oväntat slut.

Dan banan

Hyffsad del i serien.

Spänningen och atmosfären sviker inte, speciellt inte mot slutet.

Jag tackar aldrig nej till Beck.

Den här hör till en av de bästa i serien. Den är helt enkelt fruktansvärt spännande. Gillar man Beck gillar man den här.

Riktigt bra för att vara Beck.Defenitivt en av dom bättre.

anddav507

Kjell Sundvall är och kommer alltid vara min favorit bland svenska regissörer.
För han klarar verkligen av att göra uppgifter som är helt enormt spännande, och den här ä ringet undantag.
"Öga för Öga" är väldigt mycket olik de andra filmerna.
Fler mord, mer blod, mer äckel helt enkelt.
Och sånt gillar vi ;)

min absoluta favoritbeck!!