Funny Girl

Musikal:

Musikal:

Handling: Det är bara Fannys mamma som tror att Fanny kan bli något inom showbusiness. När hon får sin första chans på Keeneyls Music Hall ger hennes vansinnigt roliga debut som rullskridskoåkande balett flicka henne direkt fast jobb som komiker. Ett år senare arbetar Fanny för Florenz Ziegfeld i hans berömda Follies, där hon för dundrande succé med ett skandalöst och improviserat uppträdande. Fanny blir en stor stjärna, förälskar och gifter sig med Nick Arnsein, en tjusig hasardspelare som inte alltid har lyckan med sig.

År: 1968
Gertrude Flynn
Penny Santon
John Harmon
Thordis Brandt

En bra film, varken mer eller mindre. En tokhyllad klassiker på flera filmtopplistor med två främst kända sångnummer av Streisand, bl a. People. Filmen vann 1 Oscar (Best Actress in a Leading Role: Streisand). 7.4/10 i snittbetyg på IMDb, och 89/100 i metascore, men jag förstår inte kritikerna. Måste vara att den ansågs super då den kom. Måttligt intressant, lång, något långsam ibland. Tycker Walter Pidgeon som Ziegfeld är en av de bästa skådespelarna!

Barclay James Harvest

En charmig liten musikal med Barbra Streisand som vann en Oscar för sin roll som Fanny Brice.
Några underbara sångnummer finns här.

Funny Lady (1975)