Flickan från ovan

Handling: Bygger på bok av Alice Sebold.

En ung flicka som blev brutalt våldtagen och mördad sitter och tittar ner från himlen på effekterna av hennes död och hur den påverkat hennes familj. Hennes föräldrar driver ifrån varandra, pappan blir besatt av hämnd och systern växer upp till den kvinna som hon aldrig skulle komma att bli.

År: 2009
Stanley Tucci
Saoirse Ronan
Michael Imperioli

Copyright DreamWorks

obehaglig och hemsk en del av filmen men underbara effekter och bilder.. storyn rörde verkligen hjärtat. underbart bra film :)

filmernas härskare

Jag gav den en chans. Den såg, trots bleka trailers, ganska inbjudande ut och verkade åtminstone bjuda på lite underhållning. Limbon, intressanta grejer liksom. Men The Lovely Bones är dessvärre precis lika rutten som kritikerna från väst skvallrat om. Kanske värre, för här finns absolut ingenting att hämta. Den är ungefär lika gripande som avklippta tånaglar och lika spännande som en föreläsning i att titta på färg som torkar på ett staket.

Och bara det faktum att Mark Wahlberg, ett bra tecken på att en film blir automatiskt sunkig i hans närvaro, faktiskt inte var den irriterande faktorn i just den här filmen, utan bara smälter in den menlösa intrigen med resten av de bleka karaktärerna. För saken är den att det inte finns en enda behållning i filmen. Inte ens på det där viset där filmen i sig är kass, men där en skådespelare är sevärd. Ingenting.

Stanley Tucci nominerades till en Oscar för sin roll som den slemmige grannen och den gör han hyfsat bra, en lite skön kontrast till den sofistikerade muppen han annars brukar spela, men det är ingenting märkvärdigt prestationsmässigt i mina ögon och detsamma gäller filmens huvudrollsinnehaverska (och tidigare Oscarsnominerade) Saoirse Ronan - hon kirrar rollen, men i längden förblir det hela lika slående tomt och blekt.

Jag klandrar dock inte skådisarna, då de får tampas med ett så pass hopplöst manus - dialogen är direkt hemsk, likaså Saoirse's förstörande berättarröst, spänningen är som bortblåst och storyn leder ingen vart - filmen vill så mycket, Peter Jackson vill visa så mycket att han till slut tappar både bort tråden och åskådarens intresse. För vad vill han egentligen uppvisa med flickans situation? Det tunga temat om en mördad flicka (blev hon våldtagen också? Filmen gjorde aldrig riktigt klart hur exakt mordet gick till) varvas plötsligt med en mormor som bara finns till för comic relief (jag syftar på en viss malplacerad scen där hon börjar städa huset med rockmusik i bakgrunden) och av fantasifulla, men rätt poänglösa visuella sekvenser i hennes egna värld. Den försöker likväl vara en gastkramande thriller, men sköts så urbota slarvigt att den där nervositeten hos en tät kriminalberättelse helt uteblir. Regissören tappar bollen fullkomligt och lämnar en tomhet av sällan skådat slag.

Då och då glimtar det till - scener som den där den döda flickan gråter av lycka när hon ser sin syster kyssa en pojke, och inser samtidigt att hon aldrig fick chansen att kyssa pojken hon var kär i, är bra material. Det klingar rätt emotioner, men ganska snart dränks filmen i sin egen brist på trovärdighet (nej, det gäller faktiskt inte fantasy-delen) och lika poänglösa som korkade scener.

För filmens trappar hela tiden upp en kommande upplösning i ett löjligt snabbt tempo som just leder... ingen vart. Vad hände? Var tog poängen vägen? Var är tråden? Vad gör flickan för att peka ut sin mördare? Ingenting. Hon berättar med en irriterande moloken röst om sin familj som växer utan hennes närvaro och flamsar mest runt i sin "perfekta värld", som mest bara ser ut som någon förlängd och påkostad HP-reklam för bläckpatroner. Inte mycket mer än så. Inte ens när det blir löjligt uppenbart att det faktiskt finns någon som kan ta kontakt med andevärlden gör hon något. Inte ens när hon väl får kontakt med vår värld och mördaren står utanför fönstret gör hon ingenting åt det.

Mot slutet av filmen tröttnar man rätt snabbt på kalaset och den slutliga uppgörelsen med mördaren känns så tafflig och så banal, att besvikelsen når rent av MÄKiska proportioner. Filmen bjuder inte ens på en åtminstone hyfsad upplösning. Vilken sörja till film.

Kort och gott: The Lovely Bones är ett stycke ren och skär trams. Det är en vårdslöst hanterad berättelse som faktiskt är intressan, men som i händerna på Peter Jackson blir spretigt och onödigt pompöst. Det finns inget som driver berättelsen framåt - det finns känslor, men faller platt och filmen i helhet blir så låtsas-fantastisk och plastigt att man nästan kan känna smaken av det.

Om ni ska dra på bio under påskhelgen, så gör ni bäst i att undvika den här som pesten...

en helt makalös film som jag bara måste se om och om igen. Gav mig ångest, hjärtklappning men även leende på läpparna.
Först blev jag arg, men när slutet väl kom älskade jag det ^_^

Vacker filmatisering av hennes fantasifulla "ovanmellanvärld", från vilken hon inte får komma vidare in i himlen utan att försöka hjälpa utredningen på jorden på traven om hennes mystiska död. Tucci spelar creepy. Jag började läsa boken när den kom...

Jag saknar ord över hur underbar den här filmen är. Peter Jackson visar oss ännu en gång att han med tyngd är en av vår tids bästa regissörer. Ett mästerverk som är så vackert och tänkvärt att jag får tårar. Ren filmmagi!

ILoveMovies

Den är underbar, min absolut en av mina favorit filmer.

Yasmin

Väldigt fin och rörande film på samma gång. Vackra bilder. Saoirse Ronan är en oerhört duktig skåderspelerska.

Peter Jackson har gjort det igen..

Jag hade ganska höga förväntningar innan jag såg den. Blev ganska besviken ungfär en halvtimme in på filmen. Tyckte den blev bättre, tappade hoppet igen för att sedan ändra mig helt mot slutet. Slutsats; en udda film som funkar, väldigt duktig skådespelerska och fin musik och bild. Lite obehaglig också.

Först blev jag arg, men när slutet väl kom älskade jag det ^_^

Biopremiär: 2010-03-31