Five Deadly Venoms

Handling: En döende kung-fu mästare, medlem av giftklanen, instruerar sin sjätte och sista elev att söka reda på de tidigare fem eleverna och om de har blivit onda, döda dem. Så eleven ger sig av för att finna Tusenfotingen, Ormen, Skorpionen, Ödlan och Paddan. Alla namngivna efter en av de fem kung fu-tekniker från giftklanen som de bemästrat. Han måste också finna en gammal lärare från giftklanen som samlat en massa pengar. Den döende mästaren fruktar att någon av de fem ska försöka döda läraren och ta pengarna för egen vinning. Den döende mästaren vill att eleven ska övertala den gamla läraren att skänka bort pengarna till välgörande ändamål innan någon av de fem hittar honom.

År: 1978
Meng Lo
Chien Sun
Lung Wei Wang
Feng Kuan

Beskrivs ofta som världens bäst koreograferade kampsportsfilm. Handlingen är ju i sig ganska banal och till synes små fjantig, men alla snygga sparkar och slag väger upp det till en helt ny nivå. För en som dyrkar genren kan man väl inte hitta så mycket bättre, men för oss andra är det mer skön underhållning som sparkar skiten i amerikaniserade liknelser till film.