Falskmyntarna

Krig:

Krig:

Handling: Salomon Sorowitsch är en judisk konstnär som för att rädda sitt eget liv samarbetar med nazisterna i en plan att förstöra de allierades ekonomi genom att infiltrera falska pengar och samtidigt fylla sina egna kassakistor med amerikanska dollar och engelska pund.

Regissör: Stefan Ruzowitzky

Tilo Prückner
Lenn Kudrjawizki
Arndt Schwering-Sohnrey
Werner Daehn

Något gör att jag måste sätta en 4:a på denna. Vet inte riktigt vad det är, men allt känns så bra fångat. Oförutsägbar och spännande hela tiden. Huvudrollen spelas väldigt bra. Kanske inte en film man ser om många gånger, men en eller två gånger absolut.

En helt klart intressant film som behandlade en verksamhet under kriget, som jag inte hade någon koll på. Filmens svarta och ironsika humor gillade jag och skådespeleriet var riktigt bra. Trots detta kan det inte blir mer än en stark trea i betyg. Det känns ändå trots allt som en "engångsfilm"

Det här är en film som utspelar sig under andra världskriget som skildrar hur fängslade judar användes av nazisterna för att förfalska brittiska pund. Mycket intressant historia som berör en aspekt av andra världskriget som jag aldrig hade hört talas om. Misslyckas med introduktionen av framför allt huvudkaraktären, vilket gör att inledningen upplevs hafsig. När man väl kommer in i historien blir det dock betydligt bättre. Oscarbelönad för bästa utländska film 2008.

MaliciousDelight

Ganska tråkig film. Trodde den skulle vara bättre. Men vissa scener var väldigt starka och skådespelarna var helt okej. Så godkänd är den. Men inte mer än så.

En liten besvikelse. Den är ju trots allt oscarsnominerad i kategorin bästa utländska film. Markovics i huvudrollen övertygar, men det gör tyvärr inte resten av filmen som saknar den där riktiga tyngden i den här typen av film. Men akademin gillar ju sånt här.

Hade förväntat mig en lite bättre film som kanske skulle vara smartare i sitt utförande. Ett plus till Karl Markovics i huvudrollen, men ett minus till musiken som ofta inte höll måttet.

Biopremiär: 2008-01-11