Sharkwater

Dokumentär :

Dokumentär :

Handling: En dokumentär om hajen, överfiskning och vikten av biologisk mångfald. Inte minst tar filmen upp de fördomar som finns kring detta mäktiga djur.

Regissör: Rob Stewart
Patrick Moore
Boris Worm

Copyright Atlantic Film AB

bananasplit_96

Denna dokumentär är mycket välgjord och bra, men gör mig samtidigt mycket upprörd. Hemskt att folk skär av hajarnas fenor, och gör så att de lider, bara för att vissa människor vill ha hajfenssoppa! Och för att människor vill tjäna pengar, förstås. Jag får lust att kämpa för hajarnas rättigheter. Om du inte gillar hajar och tycker att de bara är kallblodiga människoätare som förtjänar att dö, se den här filmen så ändrar du nog inställning!

Håller med Hilts, läs hans kommentar! Hyfsad dokumentär - trots att jag har köpt den på BD så är bildkvalitén så där med tanke på att det är massa bandmaterial inspelat till sjöss med privata kameror. Jävligt medryckande på det sättet att jag f-n till och med får tårar i ögonen när jag hör hur hajarna håller på att utrotas på vår planet... Man blir förbannad. Detta var 2006, undrar nu 2018, 12 år senare vad som har hänt? Då var det 16 länder som förbjudit hajfiske. Hur många nu?

bananasplit_96

Hyfsat medryckande dokumentär med fina undervattensbilder. Intressant att se hur omfattande den organiserade brottsligheten är runt hajfenfisket och hur de opererar.

Man beundrar Rob Stewarts hängivenhet i frågan om hajarnas överlevnad m.m.

Biopremiär: 2008-05-30
Filmen är både i färg och svartvit