Margot at the Wedding

Handling: Margot bestämmer sig för att ta med sin son och hälsa på sin syster Pauline efter att hon tillkännagivit att hon ska gifta sig med den inte så imponerande Malcolm. Det tar inte lång tid innan konflikterna är igång.

Regissör: Noah Baumbach
Halley Feiffer
Michael Medeiros
Sophie Nyweide
Justin Roth

Copyright United International Pictures AB (UIP)

Rymdis

Jack Black passar visst bra i sin roll, det är alla hans andra roller som han inte passar i. :-)

lindajjj

Nej, den gubben går inte. Det duger inte att göra alla alldagliga och låta allt gå i brunt och och vara äkta och kladd med naglar och hudbitar och onani och nakna oattraktiva människor och stoppa in lite borderline och allmän neuros. NÅGOT mer måste faktiskt till för att det ska bli en trea.

Jätte bra film men lite anorlunda..

Savannah

Alla mår bra...eller inte! Denna berättelse om två neurotiska systrar från en dysfunktionell familj saknar tyvärr riktning och fördjupning - samt en fungerande dramaturgi. Filmen har sevärda och känslomässigt smärtsamma inslag och en välskriven dialog och är Kidman hyfsat (och hälsosamt) nedtonad. Tyvärr räcker det långtifrån ända fram, eftersom frågetecknen hopar sig i huvudet när man lämnar biosalongen. Helhetsintrycket förbättras inte av att Zane Pais (som spelar Nicoles son) samt Jack Black helt felcastade enligt mig - hur tänkte rollbesättaren egentligen? - och de "komiska" inslagen faller platt. Absolut inte en film för alla, men något för er med erfarenhet av separationsångest, kommunikationsproblem - eller att vara del av en familj som inte är som alla andra.

En intressant och gripande film, som även var lite konstig. Alla människor i den var konstig på något vis och sådant gillar inte jag. Skumt slut också. Ändå sevärd en gång.

kaj08

En lite annorlunda och till viss del märklig film. Jag vet inte i vilket fack den ska placeras. Jag hade förväntat mig en svart komedi, men det här är mer ett drama, om ett par personers rätt trista tillvaro. Bra skådespeleri, men Jack Black passar inte in i sin roll. Lite tråkigt att han även här ska spela någon slags halvmisslyckad rockstjärna.

Det är inte mycket handling i filmen, och eftersom det aldrig livas upp utan bara nästan blir komiskt ibland blir det hela en ganska så trist och slätstruken historia till slut. Betyget kan tyvärr inte bli bättre än en 2-a, även om det finns stunder där man märker att det skulle kunna vara ett mästerverk.

Biopremiär: 2008-05-16