Mist, The

Handling: David Drayton och sonen Billy åker efter en kraftig storm in till mataffären i det lilla samhället för att proviantera. Väl där rullar en kraftig dimma in, en dimma som visar sig dölja dödliga varelser. Ryktet bland folk säger att dimman beror på experiment inom ramen för "The Arrowhead Project", vid militärbasen på andra sidan sjön. David och Billy barrikaderar sig i mataffären tillsammans med de lokala invånarna. Där tvingas de kämpa för att skydda sig mot de mystiska varelserna ute i dimman, samt försöka hålla sams inom gruppen. David plågas också av ovissheten av att hans fru blev kvar hemma.

Regissör: Frank Darabont

William Sadler
Ron Clinton Smith
Alexa Davalos

Copyright Noble Entertainment

Det här är både obehagligt och aningen otäckt i ren Stephen King anda.

Är det sant det jag ser? Kan Frank Darabont göra sådan här dynga? Ska erkänna att jag har haft höga förväntningar på den här filmen, men jag hade inte väntat mig en ny Nyckeln till frihet eller Den gröna milen. Det här är trots allt skräck. Jag hade dock väntat mig en bra film, vilket The Mist inte är i närheten av att vara. Riktigt b-aktigt manus, dåligt skådespeleri och alla stereotyper som finns är med. Så korkat och klyschigt att jag skäms. Det enda som inte följer mallen är slutet, men då är det liksom försent att vara innovativ. Inte ens effekterna når upp till normal standard för en sådan här film. Trodde att Darabont kunde bidra med något nytt till skräckgenren, men det här är lika fåndumt som vilken modern skitskräck som helst. Årets besvikelse.

Värd en fyra i betyg fram till de sista minutrarna. Älskar Stephen Kings berättelse och dess mystik. Den finns att läsa i novellsamlingen "Den förskräckliga apan". Darabont fångar det mesta suveränt, men... jag har precis nyss stängt av den här filmen och jag säger bara en sak... slutet är långt bortom vad som är acceptabelt på alla nivåer och bryter mot alla oskrivna regler. Det är det absolut grymmaste, onödigaste och mest förfärliga slut jag någonsin sett. Har aldrig tidigare mått så dåligt efter en film. Jag skulle - helt allvarligt - ALDRIG rekommendera någon att se den här filmen med tanke på det meningslösa slutet, vilket är himla synd. Önskar faktiskt jag aldrig hade sett The Mist.

Silverpilen

En bra och skrämmande film. Även väldigt hemsk! Innehåller hemska karaktärer och händelser! Och slutet är ju fruktansvärt! Man får ju ångest. Men det är ju poängen i det hela också!

Shadowfax

Tycker filmen är rätt hyfsad och underhållande större delen. Följer boken någorlunda. Blev otroligt besviken på slutet dock, så otroligt onödigt. Det förstör hela den känslan filmen byggt upp.

Ajice

Den är rätt cool men faller platt i slutet, snälla någon kan inte dessa filmskapare tänkte ett steg till?

Det här är både obehagligt och aningen otäckt i ren Stephen King anda.

Jernqvist

Alltför många rollkaraktärer varav ingen man bryr sig. Filmen lyckades inte övertyga mig om att monstren var där då det bara ser ut som skådespelarna springer runt och är rädda för luft.

rednaxela

Läste boken och därefter såg jag filmen.Jag tycker personligen det fattas mycket som blev nämnt i boken.Handlingen är förvisso bra och jag gillade skarpt att man hade improviserat lite i slutet för att skapa någonting eget som inte följde bokens regler.
Annars är filmen i sig ganska medioker och skådespelarna kunde ha presterat bättre.

tårtsmula

spesiell film, den är inte sådär direkt bra som skräck film, men den berör långt in i benmärgen och det bara kryper i hela min kropp när jag ser denhär filmen, inte av rädsla för varelserna utanför äffären utan av störig ilska på dom människor som befinner sej i den,

Biopremiär: 2008-05-30