Welt am Draht

Handling: Ett statsunderstött projekt under namnet "Simulacron" är i full gång där man har lyckats skapa en totalt verklighetstrogen simulation. Projektets ledare Henry Vollmer dör under mystiska omständigheter, alltmedan hans efterträdare Fred Stiller börjar uppleva underliga fenomen. En man vid namn Günther Lause försvinner spårlöst mitt under en konversation med Stiller och en vecka senare är det inte någon som ens känner igen namnet. Fred börjar undersöka dessa underliga händelser för att hitta sanningen... Bygger på en bok av Daniel F. Galouye.

År: 1973
Regissör: Rainer Werner Fassbinder
Originaltitel: Welt am Draht
Alternativ titel:World on Wires
Ursprungsland: Västtyskland
Längd: 03:25 (Två delar )
Klaus Löwitsch
Barbara Valentin
Mascha Rabben
Karl Heinz Vosgerau
Wolfgang Schenck

En rätt komplex story att försöka omvandla till film. Är nog lättare att fatta som bok. Fassbinder använder sig mycket av speglar i sina tagningar och känslan är hela tiden lite flummig, drömsk. Löwitsch i huvudrollen som Stiller gör det bra. Det gäller att filmen är översatt på ett bra sätt, annars kommer det definitivt vara svårt att hänga med. Filmen är nästan 3,5 timmar lång, så det gäller att vara helskärpt hela tiden, vilket inte är lätt. När är det verklighet och när är han i den "andra världen" ? tja, inte ens han verkar veta det.

Hade förväntat mig lite mer av denna kultfilm. Svår att få tag på, men inte riktigt så bra som man kunde hoppats på. Kunde varit lite mer händelserik under de 200 minuterna. Bra Löwitsch i huvudrollen och fotot med alla speglar måste man också berömma.