King of California

Handling: Charlie har precis blivit utsläppt från ett mentalsjukhus där hans 16-åriga dotter Miranda hämtar honom. Hon har fått klara sig på egen hand sedan hon var 14 år. Charlie verkar lika instabil som när han spärrades in och försöker övertyga dottern om att det finns spanskt guld nedgrävt någonstans under förorterna till Los Angeles. Är han bara galen eller ligger det någon sanning i hans påstående ?

Regissör: Mike Cahill
Originaltitel: King of California
Ursprungsland: USA, Mexiko
Längd: 01:36 (Kanada), 01:33 (USA)
Michael Douglas
Evan Rachel Wood
Willis Burks II
Allisyn Ashley Arm
Greg Davis Jr.

Väldigt underlig film men med en härlig groovy-känsla som gör att man aldrig vet hur denna resa ska sluta. Det är en sorlig berättelse men slutet får mig att le och det var underhållande, ibland lite långdragen men med alla konstigheter längst vägen gör det roligt. 4-

Milla86

Helt värdelös film! Det hände verkligen INGENTING den första halvtimmen, så jag stängde av då. Absolut inte värd att se - om du inte är intresserad av en trög "komedi" som inte är rolig.

Helt okej film med en underbar Douglas som skruvad skattletare! Hyfsat intressant intrig, även om den blev seg ibland.

Filmen var intressant, men slutet var skumt, och förstörde tyvärr en del. Förövrigt bra skådespel av Michael Douglas. Stark tvåa.

Douglas gör en av sina bästa rolltolkningar på mycket länge, men även Wood gör en bra insats. Återigen har man bevisat att det går att göra en bra film utan någon större budget. Lite roadmoaviekänsla och mycket värme genomsyrar filmen. Personligen tycker jag slutet kunde ha varit annorlunda, men i sin helhet så "rootar" man lite för att Douglas ska finna det han söker efter. En svag fyra

Michael Douglas och Evan Rachel Wood är filmens stora behållningar. Tillsammans lyfter de en mysig roadmovie och det är skönt att se Douglas i en komisk roll. Vore kul med en Oscarsnominering för hans del. Ligger mellan en stark trea och svag fyra.