There Will Be Blood

Handling: En film om girighet, religion och olja. Cirkulerar kring en oljeentreprenör i Texas under den tid det var nytt att leta olja.

Regissör: Paul Thomas Anderson

Colleen Foy
Hans Howes
Hope Elizabeth Reeves
Paul F. Tompkins

Grymma karaktärsutvecklingar i en lågmäld handling som aldrig blir ointressant eller tråkig. Så mycket känslor och tankar och välgjorda, filmtekniska detaljer i foto och ljud att man har svårt att tycka illa om den här filmen.

Förväntningarna på Daniel Day-Lewis prestation var stora, inte på filmen. Det visade sig att han nästan var så bra som man hade hört, men kanske fattades något för karaktären. Problemet var dock att filmen inte kom upp i den klass den borde och det är väldigt synd. Starkare och bättre under första halvan, dalar sedan tyvärr.

Hajpen kring "There Will Be Blood" var enorm. För stor med andra ord. Visst, Paul Thomas Anderson (Magnolia) skulle regissera. Visst, Daniel Day-Lewis spelar huvudrollen (som sker sällan) men annars var det inget speciellt alls med "There Will Be Blood" förutom dessa två komponenter. Min favorit är dock Jonny Greenwood, som komponerat musiken till filmen. Den är originell och väldigt bra. Den bygger upp en läskig stämning som passar till filmen.

"There Will Be Blood" är lång, väldigt lång. Den har en för mig, totalt ointressant handling. Det kommer aldrig någon slutkläm som verkligen tillfredsställer, fast slutet var rätt bra.

Det är en lång film om en hemsk man (som jag inte på nåt sätt tycker om) och hans jakt efter olja. Helt ointressant. Men. Bra musik, självklart bra skådespeleri och bra foto gör det till en okej film, men bara okej. En tvåa får "There Will Be Blood" av mig.

Jag trodde att detta skulle bli en mycket seg film, men det var den inte. Längden var inget som påverkade mig alls. Filmens tema passar mig bra och miljöerna gör det inte svårt att komma i stämning. Den mest intressanta karaktären är huvudpersonen. I början av filmen känns han som en hyfsat vettig person (även om han natuligtvis bara är ute efter pengar), men mot slutet känns det som att något går lite fel på det mentala planet.
Filmen får en 4:a. Även om den har sina brister känns den tillräckligt "maffig" för det.

Paul Thomas Anderson har verkligen lyckats göra en bra och riktigt snygg gjord film men för mig kändes den alldeles för lång och den kändes lite halvdöd emellanåt. Daniel Day-Lewis är absolut mästerlig i huvudrollen.

martin88

En mycket omtalad film som jag av någon anledning haft i min filmsamling länge utan att se. Det börjar intressant men även om skådespelarna är trovärdiga precis som manuset blir det lite för segt och ointressant efter ett tag. I stort är det ändå en bra film, så betyget hamnar på en solid trea.

klinger

Detta är välgjort välspelat och annorlunda , klart sevärd.

Bilbo_one

Ja du. Den här filmen fick stora låvord men lever inte upp til dem för fem öre. Somnade faktiskt under filmens gång. Så jag ger den bara en 1:a med lite pluss

ToxicAvenger

Mycket tråkig film som aldrig riktigt kommer igång. En besvikelse och dessutom förstår jag inte alls titeln.

Biopremiär: 2008-02-22