Happening, The

2,3

Handling: Det kommer från ingenstans och börjar utan förvarning. På bara några minuter inträffar hemska oförklarliga dödsfall i flera amerikanska städer. Vad är det som orsakar att det mänskliga beteendet bryter samman? Är det en terroristattack? Ett experiment som gått fel? Ett djävulskt kemiskt vapen eller ett virus? Sprids det via vatten eller genom luften?

Elliot Moore är högstadielärare i naturvetenskap i Philadelphia och för honom gäller det bara att hitta ett sätt att undkomma den dödliga farsoten. Trots att äktenskapet med frun Alma är i kris beger de sig iväg från Philadelphia och ut på vägarna. Först med tåg och därefter med bil i sällskap med Elliots kollega, matteläraren Julian och hans 8-åriga dotter Jess. Deras mål är landsbygden i Pennsylvania där de hoppas vara utom räckhåll för de ohyggliga attackerna. Men det står snart klart att man inte går säker någonstans, ingen kan undkomma denna fruktansvärda osynliga dödsbringare. Det är bara när Elliot börjar förstå vad som orsakat detta hot mot mänskligheten som han upptäcker en möjlighet för familjen att klara sig.

År: 2008
Tony Devon
Frank Collison
Robert Bailey Jr.

Copyright Twentieth Century Fox

M. Night Shyamalan gjorde senast en av de bästa filmer jag sett - Lady in the Water, en film som tyvärr floppade och missförståddes. Det fanns viss svag dialog i den filmen, men aldrig så det blev irriterande. Kände mest att det var som lite småmissar i ett annars klockrent mästerverk. Har sett den två gånger och tycker den även efter andra titten är värd sin femma.

Som så många andra Shyamalan-fans blev jag väldigt försvarande av hans verk, speciellt efter att jag sett Lady in the Water. Men till skillnad från de inbitna fansen kan jag inte försvara honom efter ha sett en av årets största misslyckanden. Och det misslyckandet heter The Happening, en filmflopp av rang.

Hur i hela friden tänkte han när han gjorde den här katastrofen till film. Grundidén är riktigt cool. Att oförklarliga dödsfall inträffar en efter en. Det låter spännande och intressant och har all potential till att kunna utvecklas till något bra. Men... ja jag fattar inte riktigt vad som exakt händer men... ja... *pust*... hur f-n agerar skådisarna? Vad har Shyamalan gjort med Mark Wahlberg? Zooey Deschanel är horribel, dialogen är URUSEL och karaktärerna agerar fruktansvärt konstigt. Inte ens karaktärer i en film av David Lynch beter sig så här bisarrt. Och vad är det med denna malplacerade komiska touch som svävar över filmen? Dessutom finns det fullt med logiska luckor.

Jag blir helt matt över vad jag just sett. Filmen funkar bara inte. Jag kände tidigt i filmen att något var fel och känslan blev bara värre och värre. Det är som en B-film i ett A-filmsskal. Tyvärr, tyvärr , tyvärr!

Skärpning M. Night Shyamalan! Du tog faktiskt steget för långt den här gången.

Savannah

Går att se, trots övertydligt manus, visst överspel och planteringar stora som halva Skåne. Mr. Night Shyamalan ser som alltid till att balansera mellan fånigt och fruktansvärt. Hade hoppats på mer substans och spänning, dock - och slutet är en ren besvikelse. Överhuvudtaget känns det hafsigt gjort, för skrattretande repliker räcker inte alltid för att rädda en hel film.

Fråga 1. Är det en svensk flagga som hänger till höger som den amerikanska på skolfasaden i början av filmen? Fråga 2. Påminner inte denna film om "The Mist" på flera sätt? I vilket fall som helst: ett "The Mist"-slut hade passat in bättre i sammanhanget.

Shyamalan började sin karriär inom film väldigt, väldigt bra. Med "Sjätte Sinnet" säkrade han sin plats i Hollywood och med "Unbreakable" satte den ännu hårdare. Det Shyamalan gör, som fler manusförfattare borde göra - och detta är egentligen bara en ren gissning, men jag tror han skulle hålla med mig - är att utgå ifrån slutet av filmen/manuset. Det som gjort alla, enligt mig, filmerna så bra är att han alltid vill att slutet ska vara det bästa - det minnesvärda. Sen blir det förstås svårt att binda ihop en berättelse till den, det är därför folk "inte gillar Shyamalan". De borde tänka om. För såvitt jag vet är det bara han och Richard Kelly som försöker skapa något originellt, oavsett om de misslyckas eller gör en riktigt bra film, så försöker de.

The Happening är det senaste försöket. Ett lyckat försök, som typiskt nog har brister, liksom hans tidigare filmer. The Happening är mer lik "The Village" än någon annan av hans filmer, möjligen "The Signs". Annars är den, som jag tidigare nämnde, ett originellt verk i modern tid.

Filmen börjar direkt med "händelsen" vilket är väldigt bra. På det sättet förlorar filmen struktur redan i början. Vilka är med i filmen? Vilka är antagonister och vilka är de goda? Det har vi ingen aning om, men efter ett tag faller bitarna på plats.

Inledningen är en av de bästa jag någonsin sett och till skillnad från tidigare visar Shyamalan ingen nåd. Folk kastar sig från byggnader, skär sig med diverse tillhyggen och skjuter skallen av sig själva. Varför?

Hela filmen - och det är vad jag gillar med den - handlar om att en själv ska förstå vad som "händer". Den enda förklaringen man får är simpel, men otillfredsställande. Precis som i hans tidigare filmer. Du kan inte bara titta på "The Happening" och sedan avgöra om den är bra eller inte. För den har ett sånt djup att den kräver total fokus.

Jag vet redan exakt vad "The Happening" handlade om och den visade sig vara mer en metafor än en film. Skådespelarnas lite udda agerande. Händelser som inte verkade ha något med huvudstoryn att göra och det klockrena slutet säger det bara mer och mer och mer.

Jag vill inte ge bort någon spoiler och det gör jag inte heller. Men mitt tips är att: Se "The Happening". Shyamalan är i sitt esse. De som säger att "Shyamalan blir bara sämre och sämre" sitter fan fast i de första filmerna han gjorde. Detta är mer originellt än förut och för mig växer Shyamalan allt mer som geni.

Den suveräna musiken (fast väldigt lik den i Signs) är en riktig stämningshöjare. Filmen har jäkligt snygga effekter och skådespeleriet är väldigt bra. Man stöter på en och annan klyscha på vägen, men ju mer jag tänker på det så är de nödvändiga.

"The Happening" hade INTE kunnats göra för 50 år sedan. DET, säger jag bara.

3mm4

Kunde ha blivit så mycket bättre, så tyvärr blir det bara en tvåa.

En underskattad film, tyckte den var både intressant och spännande. Sen förstod jag heller inte riktigt mig på humorundertonen och dialogen alla gånger, men det kändes inte tillräckligt störande för att dra ner betyget i botten.

Tyckte inte filmen va så dålig som alla säger. Tyckte den va bra och små spännande.

trodde den skulle va dålig eftersom ja inte gilla the village(den senaste filmen ja har sett av M. Night Shyamalan)intressant film va det.det visar att människor blir rädda för saker som dem inte vet om.men ja tyckte dne va lite seeeg ibland så den tappar några poäng på det men en medel 3 får den

En riktigt spännande film. Svårt att säga hur den ska sluta. Tror inte att man ser om denna så många gånger. Har man väl sett den så blir den inte så spännande en gång till.
En stark 3:a tycker jag att denna är värd.

Crocodile

The Happening är en bra men film men det är ingen film som man hade kunnat begå självmord för att få se. Skådespelarna var bra och handlingen är annorlunda och bra. Filmen var lite tråkig i mellan åt därför får den bara en svag 3a.

matilda1

Ganska bra film, men slutet är en besvikelse.

Biopremiär: 2008-06-11