Persepolis

3,6

Handling: Teheran 1978. Marjane är åtta år gammal och funderar över framtiden. Hon drömmer om att bli profet och att rädda världen. Marjane, som är älskad av sina moderna och kultiverade föräldrar och har en speciell kärlek till sin mormor, följer med spänning de händelser som leder upp till revolutionen i Iran och som krossar shahregimen. Med den islamiska republiken kommer en tid av revolutionskommissarier som kontrollerar både beteenden och klädsel. Bakom sin slöja fantiserar Marjane om ett liv som revolutionär. När sedan kriget i Irak drar fram med bombdåd, kidnappningar och försvunna släktingar, visar sig Marjanes revolutionära drömmar bli problematiska. För att skydda henne, skickas hon till Österrike, där hon upplever sin andra revolution: tonåren, frihet, kärlek men även exil, ensamhet och utanförskap.

PERSEPOLIS är filmatiseringen av den bästsäljande serieromanen med samma namn av Marjane Satrapi. Filmen är ett samarbete mellan författarinnan och serietecknaren och filmskaparen Vincent Paronnaud. Filmen belönades med juryns pris vid årets filmfestival i Cannes.

Regissör: Vincent Paronnaud Marjane Satrapi
Danielle Darrieux
Simon Abkarian

Copyright Sandrew Metronome

Cottage Cheese

Otrolig film! Spännande, sorglig handling och härliga animationer. Den utspelar sig allt från Iran till Österrike. Från när Shahens regim styrde Iran till att Mullorna kommer. En ung kvinnas kamp om att kunna leva ett liv under terror och diktatori.

Hanes

En faktist väldigt bra animerad film. Bra handling, bra röster, bra ljud och bra musik. Det ända jag riktigt stör mig på är animationerna eftersom dom mycket väl kan ha kommit från en Alfons-tecknare i Sverige. I Sverige kan man faktist han sådana animationer för barn, men utländska filmer som nomineras till en Oscar ska inte ha sådana här animationer. Svag fyra..

Milla86

Det här är en ovanlig film, nämligen en tecknad sådan för vuxna. Handlingen kretsar kring verklighetens Iran från revolutionen och framåt. Ett tips för lärare att visa upp i skolan!

Det var ett bra val att låta den vara tecknad. Berättelsen visas med både grymhet och ironi, vilket skulle blivit allt för tungt med riktiga skådespelare. I stället kan man välja vad man vill ta till sig.

Filmen innehåller mycket ondska, vilket fortfarande präglar Iran och en stor del av den muslimska världen. Detta är en film jag inte hade planerat att titta på, men den fängslade mig ända från början till slutet.

KarinLovisa

jag är lite dubbel. på ett sätt gillar jag inte filmen eftersom jag inte rycks med ordentligt... gillar serieboken bättre... men jag har aldrig sett något liknande.. och därför älskar jag den.

Hanes

Cottage Cheese