Redacted

Krig:

Krig:

Handling: Redacted är inspirerad av en verklig händelse som skakade världen i mars 2006, då det uppdagades att amerikanska soldater våldtagit och mördat en ung flicka och avrättat hennes familj i staden Mahmudiyah i Irak. Filmens huvudpersoner är en liten grupp soldater stationerade vid en gränskontroll mitt i det arabiska ökenlandskapet. Principen ”skjut först, tänk sedan” är den gällande och de amerikanska soldaternas totala utanförskap och isolation är smärtsamt påtaglig. Den moraliska gråzon de befinner sig i utsätter karaktärsstyrkan och empatiförmågan för svåra prövningar.

Regissör: Brian De Palma
Paul O'Brien
Kel O'Neill
Abigail Savage

Copyright NonStop Entertainment

Denna film har kritiserats hårt pga att den skall ge en negativ bild av amerikanska trupper i Irak. Jag ser inte filmen så utan tycker det är en film som tydligt är mot kriget och dess fasor överlag. Påminner en hel del om De Palmas tidigare Casualties of War. Ju längre filmen pågår desto jobbigare blir den och när slutbilderna kommer blir man helt mållös. En ledsam och viktig film. Stark fyra!

intressant film/dokumänter..vart för seg på sina håll

Denna film påminner helt klart om De Palmas "Casulties of war" Upplägget är ungefär samma. Redacted är helt klart engagerande och de okända skådisarna gör bra ifrån sig.

Biopremiär: 2008-05-02