Righteous Kill

Handling: New York skakas av en seriemördares framfart - en galning som till synes slumpmässigt väljer sina offer och efterlämnar märkliga poem på varje brottsplats. Stans mest erfarna brottsutredare (De Niro och Pacino) sätts på fallet. Snart börjar de misstänka att gärningsmannen kan vara en ur deras egen yrkeskår. Men New York har tusentals poliser och mördaren planerar redan sitt nästa drag.

År: 2008
Mark Famiglietti
Adrian Martinez

Copyright Noble Entertainment

tessan81

Upplägget i "Righteous Kill" bjuder in oss som tittar till att tro att vi vet hur saker och ting ligger till. Detta gjorde att jag tidigt i filmen började fundera på eventuella twister och vändningar som skulle komma. Filmen är stundtals fantastiskt tråkig och långsam och någon spänning drogs jag inte över huvud taget med i. De Niro och Pacino är gamla gubbar numera och ingen av dem utstrålar den pondus och kraft som i fornstora dar. Dessutom måste de haft ett silkestunnt manus att arbeta med och någon karaktärsuppbyggnad ser jag inte röken av.

Det som ändå räddar "Righteous Kill" från underkänt är att det finns en del rolig och rapp dialog som åtminstone gjorde filmen uthärdlig att se. Svag tvåa.

kaj08

En rätt smart filmidé där vi får följa 2 tuffa och rutinerade polisutredare, Al Pacino och Robert DeNiro. Någon innifrån poliskåren verkar ha död på skurkar, och bl.a. Pacino och DeNiro utreder det hela. Utan att avslöja för mycket får man på ett tidigt stadie reda på vad som komma skall, vilket gör det hela lite mer intressant faktiskt. Jag gillar filmer där man hoppar i tiden, för då vet man aldrig riktigt vad som kan hända.

Det finns tyvärr några brister i filmen också vilket gör 4-an rätt tveksam. DeNiro och Pacinos rollkaraktärer är lite väl tuffa och dryga vilket kan irritera emellanåt. Båda gör annars bra insatser här, men de skulle kunna visa någon annan sida än att bara vara supertuff i alla lägen.

Vad hände? För att vara en film där Al Pacino OCH Robert De Niro är med är det kanske en av alla tiders mest misslyckade filmer. Känns som om de tar ut varandra eller rättare sagt håller igen för varandra. Om man jämför med Heat så är detta pinsamt. Mycket stark tvåa!

Bilbo_one

Bara konstig den här rullen. Man får inget sammanhang och storryn är dålig. Svag tvåa

Bättre än mina förväntningar.
En spännande film med övertygande spel och oförutsägbart slut.

Dock, med alla riktigt bra medverkande skådespelare och med en originellare story hade detta blivit mycket bättre.

En av de sämre filmerna där Pacino och De Niro spelar huvudkaraktärerna. Men bortsett från det dåliga, klar trea!

tycker tvärtom va många har skrivit på fp så tycker ja den här va rätt bra faktiskt..oförutsebart och det va spännade hela tiden..en film som man kan kolla på kvällen ..

svag 4

Bubben

Jag upplevde filmen lite rörig först och lite för snabb men längre in i filmen jag såg mer fasnade jag för handlingen, slutet tyckter jag är riktigt bra. En stark 3a.

Alldeles för förvirrande i stort sett hela filmen och för mycket gubbsjuka, svordomar och åter svordomar. Funkar inte alls för mig, trötta gubbar som spelar macho, nej tack.

kaj08

Biopremiär: 2008-09-26