Origin: Spirits of the Past

Handling: 300 år in i framtiden har skogen och mänskligheten hamnat i konflikt med varandra. När en flicka från det förflutna väcks till liv och försöker återställa den balans som existerade förr försöker pojken Agito få henne att förstå att denna konflikt inte behöver vara av ondo när han erhåller skogens krafter.

Regissör: Keiichi Sugiyama
Masaru Hamaguchi
Yûko Kotegawa
Ren Osugi

Ajice

Ett magiskt äventyr som inspirerat mig mycket, på många olika sätt, främst på ett filosofiskt plan men även intertextmässigt.
Helt fantastisk och mysig film, ett måste för alla animefans! Men även ni spirituella varelser, se hit ;)

Det här är den första långfilmen från Studio Gonzo och visst är det vackert att se på. Kunde inte låta bli att tänka på Princess Mononoke då en del av historien känns hämtad därifrån. Dock saknas magin från Miyazaki och dessutom är karaktärerna inte i närheten av att vara lika karismatiska. Musiken är välkomponerad och eftertexterna är en ren njutning att se på. Stark tvåa.

Zirgo

Origin: Spirits of the Past är en film som man direkt känner andas Studio Ghibli och antagligen satt animerarna och författarna ner och åt Studio Ghibli frukostflingor innan dom satte igång med denna produktionen. Till trots av detta så finns det en hel del ställen som känns lite friskare i och med inblandning av bra utförd CG-animering. Storyn är annars en rättså standard, hota inte balansen för då kommer jordens undergång, historia, och den kan nog för många kännas lite för tunn. Karaktärerna finns där men man får inte reda på så mycket djup i deras historia, vilket på ett sätt är tråkigt och som antagligen hade höjt det generella intrycket av filmen. Filmen är annars rättså barnvänlig, för dom lite äldre barnen men på grund av att en trolig dubbning till engelska, eller svenska för den delen, är rättså osäker och jag har inte sett allt för många undertext grupper som översätter till svenska ännu så begränsar det naturligtvis en hel del.
I slutbetyg får filmen en svag trea. Den försöker göra något på sitt sätt och med mer djup så hade ett högre betyg uppnåtts.

Filmen är animerad