Tusen och en natt

Handling: Sultanen av Bagdad, Schahriar, måste en finna en fru innan nästa fullmåne annars överlåtes kungadömet till hans bror. Han bävar för att gifta sig igen och planerar därför att mörda sin hustru dagen efter bröllopet. Ämbetsmannen Jafars dotter ingår äktenskap med sultanen, medveten om planerna, men är övertygad om att vinna sultanens kärlek om hon berättar en fängslande historia natt efter natt.

År: 2000
Jason Scott Lee
Mili Avital
Vanessa Mae
Dougray Scott

En 3 som film, men en 3+ till -4 inom sin egen genre & som underhållning.

Tagline: When Night Falls, the Adventure Begins!

En rätt bra nyfilmning av den klassiska boken, som visst skippar historier på grund av tidsbrist/utrymme, men som ändå är nästan 3 timmar lång. Mycket bra effekter & sköna miljöer från flera berömda historiska platser runtom i hela Mellanöstern/Asien - bl a ett av världens 7 underverk.
Det vimlar av rätt många duktiga och i vanliga fall birollsinnehavare i filmen, som även här gör helt ok ifrån sig - häftigast/coolast är Leguiziamo som den "stora" anden. Israeliska Avital som Scheherezade skadas man ju inte av att titta på direkt.
Hamnar klart i DVD-samlingen för en billig slant, detta kan och vill man se om flera gånger. Men läs dock boken allra helst - en klar 5 är vad den är!

Trivia: -

bananasplit_96

Idén är bra, och eftersom jag gillar sådana sagor blev jag nyfiken på filmen. Och visst är den till stora delar bra, men vissa saker kan man kanske ifrågasätta. Till exempel nämns (nästan) aldrig sultanen Shahriars namn i filmen, utan man kallar honom istället för Sahidi. Fast det kanske är någon titel, vad vet jag? Sen känns det lite märkligt att man har valt att utspela sagan om Aladdin i östasiatisk miljö, med bl.a. den berömda terrakottaarmén och skådespelare med östasiatiskt utseende. Aladdin utspelar väl sig, vad jag vet, i arab-världen. Men annars finns det knappt något att klaga på. Det är fina miljöer och fascinerande historier. Så det blir nog lite mer än godkänt, trots allt!

En 3 som film, men en 3+ till -4 inom sin egen genre & som underhållning.

Tagline: When Night Falls, the Adventure Begins!

Trivia: -