2:37

Handling: En helt vanlig skoldag på en helt vanlig högstadieskola någonstans i Australien. Klockan är 14:37 när en elev släpas ut från en toalett med snittad pulsåder. Vem är det som har tröttnat på livet?

Filmen börjar på morgonen denna dag, när vi möter sex av skolans elever på väg till vad de tror ska bli en vanlig skoldag. Vi får lära känna de sex ungdomarna, deras hemligheter och bekymmer, och på något sätt vävs deras öden ihop allteftersom historien utvecklar sig. Bit för bit avslöjas identiteten hos självmordsoffret, som lika gärna hade kunnat vara någon av de sex ungdomarna som alla har egna problem att tampas med.

Regissör: Murali K. Thalluri
Joel Mackenzie
Marni Spillane
Clementine Mellor
Gary Sweet

Redan efter de första tre minuterna av den här filmen var jag helt fängslad. Fantastiskt snyggt foto, underbart soundtrack och en story som letar sig raka vägen in i hjärtat. Jag kunde inte slita mig för ett ögonblick. Mycket bra skådespel av samtliga och en oerhört gripande story. Manuset är otroligt väl bearbetat – vissa av karaktärerna är otrevliga och rent ut sagt förjävliga mot sig själva och sin omgivning, men jag sympatiserade ändå med varenda en till hundra procent. Påminner så smått om Elephant (2004), främst med tanke på scenuppbyggnaden, men 2:37 är bättre just på grund av realismen.

Under filmens gång har jag många gissningar på vem självmordsoffret är, men när identiteten väl avslöjas kan jag inte låta bli att chockas. Att det visar sig vara just den här personen känns i efterhand så uppenbart – inte för att manuset är förutsägbart över huvud taget, utan för att det är så logiskt. Jag kan knappt förstå att det inte gick upp för mig tidigare. Insiktsfull, stark och oförglömlig film som förtjänar en klockren femma. Den har helt enkelt inga brister. Den sista kvarten storgrät jag, och intrycket blir ännu starkare i eftertexterna.

Kort sagt har 2:37 tagit sig in på min topplista – den är originell, brutal, vacker och liknar ingenting annat jag någonsin har sett. Rekommenderas starkt till alla som har överlevt tonåren och tycker särskilt bra om draman/thrillers.

Kul uppbyggnad på manuset, man fick sitta och gissa vem som var mest självmordsbenägen genom hela filmen.

KarinLovisa

nämen usch vad dålig. storyn var väl okej, men helt värdelösa skådisar och regissör.

En lite anorlunda film, den är uppbygd som en dokumentär. Mycket bättre än jag trodde att den skulle vara... Får en svag 4:a

Denna australiensiska doldis förtjänar all uppmärksamhet den kan få. Mycket stark ungdomsfilm som i stort sett är perfekt. En film som i det stora handlar om tid och vad man gör av den. Mästerverk!

En intressant men deprimerande film. Inget man vill se då man är deppig, blir nog ännu värre då. Får en stark tvåa.

Filmen är både i färg och svartvit