Spiderwick

Handling: Tvillingbröderna Jared och Simon Grace och deras syster Mallory upptäcker att det finns en parallell värld i det nedslitna höghusområde de precis flyttat till, The Spiderwick Estate. En parallell värld som består av älvor, troll och andra varelser.

År: 2008
David Strathairn
Seth Rogen
Andrew McCarthy
Joan Plowright

Copyright United International Pictures AB (UIP)

Trodde att det skulle vara en lite smålöjlig familjefilm, men det var det inte. Fast på nåt sätt känns den ändå rätt så tam. Det kunde gott ha hänt lite fler oväntade grejer. Men det var bra underhållning.

Ett helt underbart och fantastiskt fantasy äventyr.

guldis25

riktigt bra äventyrs film för dom lite yngre rekomenderas för yngre som sagt =)

tårtsmula

oj, den här filmen är riktigt kul, ett måste för den som gillar harry potter

Bilbo_one

Bra film men dock lite underlig och svår att hänga med i. Svag 3:a

sara-H

En såååååå mysig film, haha jag njöt av den och effekterna var väldigt bra gjort. :) en stark 4a

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: Their World Is Closer Than You Think

Detta är en film jag efter att ha sett trailern till trodde kunde vara nåt för en sagofantast som mej. Och jag hade också rätt. En mysig familjefilm som, enligt extramaterialet är baserad på en sann händelse som riktiga barn i Maine i USA har upplevt. Barnen skickade ett brev till barnboksförfattarna som sen skrev en historia om allt, med tillägg så klart. Detta blev senare filmen.
Bra skådespel, mycket fina CGI-effekter och en härlig scenografi i övrigt ger filmen tillsammans med regissörens duktiga jobb och den spännande handlingen filmens betyg.
Ja, detta hamnar så småningom i DVD-samlingen. Filmen kan och vill man se om om man gillar sagor och fantasy. Även underhållningsvärde för vuxna.

Trivia: -

Biopremiär: 2008-03-14