Legender från Övärlden

Handling: Att en drake söker sig in i människornas värld är ett tecken på att balansen mellan världar är i rubbning. Trollkarlen Ged, som är ute för att finna ursprunget till denna obalans råkar stöta på den unga prinsen Arren, som i sin tur är på flykt från sitt land och jagas av mörkrets skepnader.

Berättelsen är baserad på den tredje (av tre) boken i Ursula K. Le Guins serie om Övärlden.

Regissör: Goro Miyazaki
Originaltitel: Gedo senki
Alternativ titel:Tales from Earthsea
Ursprungsland: Japan
Ingår i tema: Baserad på klassisk bok

Drakar

Yui Natsukawa
Kaoru Kobayashi

Hook

Triangel drama med fantasi

Trollkarlen Sparrowhawk vandrar genom ödeland,städer och fält i sitt sökande efter vad som skapat världen i en kraftig obalans. På sin väg möter han Prinsen Arren som flyr från sin hemland och är jagad. Sparrowhawk tar hand om prinsen och hans hemlighet på deras väg som leder dem till en lite stuga mitt ute i ingenstans där de försöker lösa ett mysterium som leder Sparrowhawk till att vecka gamla minnen.

'Legender från övärlden' är baserad på Ursula K. Le Guins böcker och har varit inspirationen till Hayao Miyazaki att skapa studio Ghibli. Fantasirik och full av häftig miljöer och drama väntas i detta Ghibli äventyr som är lite utöver det vanliga. För regin står Hayao Miyazakis son Goro Miyazaki. Som gör sin debut. Filmen kom ut 2006 och har fått bra mottagande av alla kritiker, dock har fans av Ghibli gett filmen ett rätt dåligt intryck.

'Legender från övärlden' är old-school Ghibli och det känns som man ser 'Nausicaä från Vindarnas dal' eller 'Porco Rosso' igen och det märks att Goro gjort sitt allra bästa för att ge Ghibli fortsatt gott ryckte inom anime. Manuset är lite segt men det går och det finns rätt häftiga scener här och där. Romans finns så klart med och det är en omöjlig kärlek som så i många andra av Ghiblis filmer.

'Arietty' och 'Ponyo på klippan vid havet' är de mer senare Ghibli filmerna som har den här känslan i sitt tecknade av Ghiblis animatörer. I 'Legender från övärlden' har man gett ett mer givande och unik touch till hela filmen vilket har vart varför så många fans anser filmen som en av de sämre utgåvorna av Studio Ghibli. Omväxling förnöjer, jag känner att filmen drar nytta av den annorlunda stilen och så småningom så vänjer man sig och börjar fokusera mer på den gripande berättelsen som har action, fantasi, drama och mycket stark vilja.

Story: 3+
Röster (japanska): 4
Regi: 4

Helhet: 4-

lindajjj

Får en svag fyra, för det är ändå bättre än det mesta när det gäller animation. Men visst, det är inte samma magi som hos Miyazaki den äldre!

Ajice

Jag har hört andra säga att detta är en Ghiblis mindre bra filmer, visst det är inte stor-Miyazaki som står bakom, men det ligger i blodet även om just den här filmen skiljer sig mycket.

Jag tror att det var efter tredje försöket som jag verkligen gillade den, jag såg den en gång till direkt efter för att jag blev så positivt överraskad! Musiken är ju helt magisk, lyssnade mycket på Teru No Uta Therru's, av Aoi Teshima hur mycket som helst - fortfarande en av mina favorit Ghiblilåtar!

En 3+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Fantastiskt vackert animerat, men storymässigt en trea.

Hook

Triangel drama med fantasi

Story: 3+
Röster (japanska): 4
Regi: 4

Helhet: 4-

Cammie

Innehåller en del bra element, men det blir aldrig riktigt spännande. Dessutom är filmen rätt obegriplig och osammanhängande. Stark 2'a.

lindajjj

den är inte alls som de andra studio chibli filmerna, jag saknar mystik, konstiga väsen/figurer och mystiska handlingar. självklart är den sevärd men ingen chibli favorit direkt.

dean martin

Inte lika bra som dom bästa studio Ghibli filmerna, men klart sevärd med sina stämningsfulla miljöer och mystiska handling.

Biopremiär: 2008-01-04
Filmen är animerad