Speed Racer

Sport:

Sport:
2,4

Handling: Bakom ratten är Speed Racer (Emile Hirsch) en naturbegåvning som formligen flyger fram över banan under tävlingarna. Speed är född att köra bil - han är aggressiv, instinktiv och framför allt fullständigt orädd. Det enda han egentligen tävlar mot är minnet av sin idol, brodern Rex Racer som omkom i en tävlingsolycka, och han drivs av att försöka axla legendens mantel.

Speed är en hängiven medlem av familjens racingstall som leds av hans far, Pops Racer (John Goodman), konstruktören av hans mullrande bil Mach 5. När Speed tackar nej till ett lukrativt och frestande erbjudande från konkurrerande Royalton Industries förargar han inte bara dess galne ägare (Roger Allam), han får också reda på en oerhörd hemlighet - det fuskas i några av de största tävlingarna. Några hänsynslösa moguler manipulerar de bästa förarna för att tjäna grova pengar och om Speed inte kör för Royalton kommer de se till att hans Mach 5 aldrig mer korsar någon mållinje.

Speeds enda chans att rädda både familjeföretaget och sporten han älskar är att slå Royalton med deras egna medel. Han backas upp av familjen och sin lojala flickvän Trixie (Christina Ricci) och slår sig också ihop med sin forna rival, den mystiske Racer X (Matthew Fox) för att vinna tävlingen som tog hans brors liv, det farliga långdistansloppet känt som Skärselden.

Den ultimata prövningen för Speed Racer kommer dock att vara loppet Grand Prix, höjdpunkten på World Racing League. Mellan Speed och den rutiga flaggan står några av världens bästa och mest hänsynslösa konkurrenter, lockade av den miljonbelöning som väntar den som plockar bort Speed ur leken en gång för alla.

År: 2008

Roger Allam
Kick Gurry
Werner Daehn

Copyright Sandrew Metronome

sämsta filmen jag sett någonsin!!

Hoppsan, bröderna Wachowski har bytt spår efter Matrix-filmerna och levererar här barnvänligt ögonknark. Det visuella är verkligen slående och de överdrivet fantasifulla miljöerna känns nytt. Dock så är hela historien så otroligt klyschig att jag inte kan låta bli att få kväljningar. Bygger på en anime så för de som sett serien kanske det kan bli intressantare. Jag känner mig mest skamsen efter att ha sett det här.

uncle_funk

Jag vet inte direkt hur mycket jag älskade denna fantastiska film, en film med mycket skratt och massor av häftiga bilscener. WOW.

Biopremiär: 2008-06-05