Handling: Filmen är baserad på en sann historia om sex studenter från Massachusetts som startar en blackjackklubb med en excentrisk ledare. Klubben utvecklas från ett korträkningsexperiment på universitetet till en hel grupp med kortspelsexperter och ett system för att satsa högt och vinna stort. De åker sedan till Las Vegas för att vinna över tre miljoner dollar. Deras framgångar tar dem dock även till Las Vegas undre värld som inte ser på blida ögon på de som försöker lura sina kasinon på pengar.

År: 2008
Sam Golzari
Spencer Garrett

Copyright Sony Pictures Releasing (Sweden) AB

kaj08

En riktigt bra gjord film som ska bygga på en sann historia. Frågan är hur mycket som är sant, och hur stor del som har lagts till för att få det hela så intressant och roligt som möjligt. Det känns inte helt som en sann historia alla gånger. Själva handlingen är ganska ordinärl. Det handlar om ett gäng studerande som drömmer om att bli rika, ett koncept som minst sagt känns igen.

Det som höjer upp filmen till en 4-a är miljöerna och stämningen i filmen samt de genomgående utmärkta skådespelarinsatserna. Det gör det hela till en riktigt trevlig film att titta på.

DuskBringer

En film med väldigt lång raksträcka, tvivelaktiga skådespelarinsatser, förutsägbart manus samt en ganska tunn story. Men det artar sej iallafall lite mot den andra halvan av filmen. Trots det blir betyget inte högre än en tvåa. Var inte värd biobesöket.

Det här är en sådan där film som försöker vara smart utan att vara det. Skrapar man på ytan så är det här inget mer än en tonårsfilm med alla klyschor som hör därtill. Vi har geniet med sina nördiga kompisar med glasögon som plötsligt blir framgångsrik och sedan blir ihop med den snygga tjejen - allt enligt standardmallen. Personligen gillade jag mest de matematikhistoriska referenserna, men själva kortspelandet blev mest fånigt och filmen tar sig egentligen inte förrän de sista 20 minuterna då det blir lite kuppfilm av det hela, men då visar det sig att twisten mer eller mindre är snodd ifrån The Score. En stor besvikelse med tanke på att en av mina stora favoriter Kevin Spacey är med, som gör en av sina sämsta insatser på länge.

Lite utav en B-film i mina ögon, men en väl genomtänkt story bjuds det på.

Alkvettern

Mycket sevärd film med flera vändningar.

Va? Har jag sett den här? Ja, det har jag, ta mig tusen, nu kommer det sakta tillbaka. Just det jag, så var det. Jaha, nu förstår jag varför jag glömt bort den. Den är inte bra! Den lämnade absolut ingenting avtryck efter att jag sett den. Men det finns sämre filmer så den får en 2:a.

crack_of_dawn

Spännande och intressant. Räcker att se den once, men även om du luras att tro att den är förutsägbar; lyckas de verkligen bevisa motsatsen!

ErikHard

Enbart för att det inte var stora skådisar med

Evenstar_92

Otroligt intressant och spännande film, blev jätteintresserad, och slutet var oväntat.
Har sett den 2 gånger nu... mer blir det antagligen.

Lovlinesss_3

Rätt okej film om en superintelligent kille som är bra på att räkna. Spännande att se om han skall bli upptäckt eller inte för sin förmåga tat räkna kort i las vegas.

Biopremiär: 2008-04-11