Vid himlens utkant

Handling: Filmen följer Nejats dramatiska väg från Bremen till Istanbul och alla de öden som korsar hans liv. Det är hans pappa Ali som är änkling, den prostituerade Yeter som flyttar in hos Ali, Yeters dotter Ayten i Turkiet som inte alls studerar som hennes mamma tror, utan är politiskt aktiv i den kurdiska motståndsrörelsen.

Regissör: Fatih Akin
Baki Davrak
Tuncel Curtiz
Lars Rudolph
Andreas Thiel

En intressant och tragisk film där man får följa sex stycken människors livsöden, i olika kulturer. En del saker var dock lite irriterande och slutet gillade jag inte, då jag tycker det var för otydligt. Svag trea.

Det här är ett oerhört välspelat drama som väcker frustration på flera plan. Väver ihop flera människoöden utan att bli särskilt rörig och tar upp ämnen på ett sätt som inte Hollywood skulle våga. Miljöerna är äkta och filmningen ger det hela en snygg inramning. Har dessutom ett härligt lugnt tempo utan att bli långdragen, utan tvärtemot, ständigt engagerar. Älskar skildringen av hur stor roll som tillfälligheter spelar i livet. En av 2007 års bästa dramafilmer.