Death Race

Handling: Filmen handlar om tävlingskörning i framtiden där allt är tillåtet och extra poäng är givna för skador på oskyldiga förbipasserande.

År: 2008

Robert LaSardo
Janaya Stephens
Ruth Chiang
Benz Antoine

Copyright United International Pictures AB (UIP)

Hook

Dött rally!

Jason Statham spelar en fd förare som blir anklagad för att ha dödat sin fru. I framtiden så kan man inom fängelset, som är styrt av privata företag, köra rally tills man vunnit sin frihet. Men det är ett rally på liv och död. 10 börjar rallyt men bara en kommer vinnande och levande ut som segare.

Death Race är regisserad av Paul Andersson som tidigare gjort Mortal Kombat, Resident Evil och Alien vs. Predator. Jag personligen hade inga höga förväntningar. Jason Statham har börjat bli tjatig som aggressiv förare med personliga och hjärtkärande hämnd som motiv. Hela filmen känns mer som en mer brutallare version på The Fast and The Furious med mer skrottiga skittiga bilar men med brudar högljuda motorer fart och hemsk påhittad dialog så russar Death Race förbi nästan helt osynligt.

Det ända positivare med den här filmen är att rally scenare är grymt häfftigar, jag sa faktiskt "jäv-a sk-t" flera gånger. Så det är inte en helt bortkastad tid på den här filmen, vissa kommer gilla den för sin brutalitet och andra för sina "fina" bilar. Själv så håller jag mig på sadeln till en cyckel och hoppas att denna framtid inte... körs fram.

Story: 3-
Regi: 2+
Skådespeleri: 3

Helhet: 2+

2+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

En annolunda story som offast är ganska spännande men som allt för ofta känns för förutsägbar. Jag är ingen science-fiction fantast därför hamnar flmen endast på 2+ :/

guldis25

Jag tänkte att jag skulle slå på tv och kolla om jag hittade nått att kolla på och vad hittar man när man ligger och halv sover?...DEATH RACE en riktigt bra action film som jag tyckte om ...doh fick just hjärnsläpp kommer inte på nått mer att skriva.. haha

slizy

Bättre än väntat. Jag har haft svårt för Jason Statham de senaste filmerna jag sett med honom men här gör han en bra insats.
Plus för snygga actionscener.

Hanes

Kul underhållnings våld för pojkar i ungdomen. Coola racing scener. Stabil trea..

mycket mycket bätre än orginalet..här kör dem inte på människor och sånt skit..här ska man döda varandra som e i racet.jason stathman e kanon i filmen och det e tyrese gibson och lite oväntat slut i slutet :)

stark 4

jecka

Otroligt tråkig! Bara väntade att den skulle ta slut.
Det enda man ser är bilar och död... USCH!

Biopremiär: 2008-10-24

Death Race 2000 (1975)
Death Race 2 (2010)
Death Race: Inferno (2012)