Molière

Handling: Han är en av världshistoriens största författare. Komedins och satirens fader. William Shakespeares like. Men innan han blev Molière var han Jean-Baptiste Poquelin, en simpel kåkfarare, en förlorare och misslyckad skådespelare. Världens främste komiker var en tragisk figur. Hans levnadshistoria är noga nedtecknad, men under en tid innan han gjorde sitt storslagna genombrott och i triumf återvände till Paris, var han spårlöst försvunnen. Vad hände egentligen under dessa gåtfulla månader?

Regissör: Laurent Tirard
Edouard Baer
Ludivine Sagnier
Fanny Valette

Copyright Atlantic Film AB

Filmens början var väl rätt kul, men snart så blev det alltför "buskis-aktigt" Karaktärerna betedde sig som småbarn och kvalitén sjönk mycket.
Det enda bra jag kan hitta är skådespeleriet. Frankrike har duktiga skådisar.

jag älskar denna film, jag vet inte vad det är som gör att jag fastnar för den, kanske för att filmen är gripande, sorglig och rolig på samma gång. den är så grym rolig och bara hur franskan används och det sättet som Romain Duris och hans mun framför den gör att jag ler. det som gör det bättre är det allvarliga i filmen och den sorgliga undertonen och det eleganta som Laura Morante för in i filmen. jag kommer vilja ha denna film i min samling för detta är film som jag tycker om att se.

Biopremiär: 2008-03-21