International, The

Handling: En envis agent (Clive Owen) på Interpol beslutar sig att ta fast en av världens mest inflytelserikaste finansmän som samarbetar med en våldsam och kriminell terroristorganisation genom att utföra penningtvätt och andra oetiska finansiella tjänster.
Naomi Watts spelar en assisterande distriktåklagare från Manhattan, som blir Owens partner i jakten genom det korrupta rättssystemet.

Deras envishet växer sig snabbt till en besatthet då de blir stoppade och manipulerade av sina egna organisationer.

År: 2009
Armin Mueller-Stahl
Ulrich Thomsen

Copyright Sony Pictures Releasing (Sweden) AB

lindajjj

När man trodde den var slut, så fortsatte den, och tog sig och blev bättre! Jag gillade den äldre farbrorn, som var lite intressant och vis, jämfört med Clive Owen som bara stormade på i sitt svart-vita tänkande. Det jag störde mig mest på var att karaktärerna blev så platta. Jag gillar Naomi Watts, men här var hon som en pappfigur, samma känsloläge genom hela filmen.

kaj08

Filmen tar upp en storbanks skumma affärer. Banken spekulerar med stora pengar i krigsländer för att få makt. Det är lite oklart exakt hur storbanken bedriver sin verksamhet, men den har makten på de flesta områden. Maffian, regeringar och de flesta länders poliser. En man som jobbar på Interpol, Owen, försöker att stoppa det hela och ger sig ut på jakt.

Konceptet hade kunnat fungera och filmen är rätt intressant den första halvan. Efter ett tag blir det hela bara för mycket, och det blir inte speciellt spännande i slutändan. En annan brist i filmen är skådespeleriet som inte är på topp. Clive Owen är som vanligt en trädocka, även om han i den här filmen är ovanligt "bra".

Med tanke på bankernas svindlande det senaste året hade den här filmen kunnat bli omtalad, men tyvärr faller den pladask på grund av sin orimlighet samt de dåliga skådespelarinsatserna.

Rätt så bra film. Kanske lite långdragen i början, men mot slutet blir det bättre.

lindajjj

kaj08

tessan81

En, i grunden, intressant story om organiserad brottslighet där storbanker är inblandade men den berättas så sömnigt och engagemanget uteblir.
Owen är okej som den hårt åtgångne agent Sailinger men genomgående är karaktärerna så trista att klockorna stannar. "The International" hade verkligen behövt en färgstark kvinnlig karaktär som åklagare Whitman, och inte den okarismatiska Watts.

Med så stereotypa bad guys, inga överraskningar och mycket snack och liten verkstad, med undantag för actionsekvensen i Guggenheim muséet, kan filmen inte få mer än nätt och jämnt godkänt. Sensmoralen i "The International" är dessutom föga upplyftande; det spelar ingen roll vad du gör, det går åt helvete i alla fall.

Riktigt sevärd film med Clive Owen i spetsen. Även om jag personligen hellre sett filmen med en annan i huvudrollen.
Bra effekter samt foto. Ett plus till spänningen som bara steg högre och högre ju längre in i filmen man kommer. Dock så var musiken bara irriterande.

Annars en klart sevärd film, svag trea.

för seg för att få en trea av mej

Zirgo

Ensam man tar sig an en av världens största banker som håller på med fuffens affärer och olagliga aktiviteter? Oavsett hur man vrider och försöker utveckla det så är detta koncept något man har sett förut. Tyvärr så är denna filmen inte ett av dom starkaste bidragen av sitt slag.
Första halvan av filmen känns rätt så intet sägande då man försöker introducera karaktärerna och gräva fram en bakgrund hos huvudkaraktären Louis Salinger (Clive Owen). Men detta försök faller platt och avslöjar lika mycket om karaktären som vad man kommer ihåg från gårdagens fylla. Detta påverkar otroligt mycket i filmens vidareutveckling då man känner inte någon form av gemenskap med karaktärerna och deras handlingar.
Den senare delen av filmen samlar på sig lite fart när det slängs in några action scener som gör det hela lite mer sevärt. Action scenerna i filmen är få, men dom som är där är väl regisserade och underhållande att kolla på.
Och det är väl detta som i slutet räddar filmen från en total kollaps. När man plötsligt slutar fokusera på karaktärerna och låter action flöda ut från bioduken. Se denna filmen om ni helt enkelt vill bränna lite pengar och tid. Hellre då undgå att se den på bio och hitta den billigt i en dvd butik. Eller om ni nu skulle vara den stora Clive Owen eller Naomi Watts idolen.
En svag tvåa i betyg.

Biopremiär: 2009-02-20